Abstract:
پژوهش حاضر با استفاده از تکنیک دیمتل، به دنبال طراحی مدل قشربندی های خوزستان بر آگاهی بخشی و مشارکت سیاسی دانشجویان خوزستان بعد از انقلاب میباشد. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمی) میباشد. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گرد آوری اطلاعات، با روش نظری و هدفمند (گلوله برفی) با تعداد 14 نفر از خبرگان دانشگاه مصاحبه انجام شد. با استفاده از نظرات خبرگان تعداد 34 متغیر، نهایی شدند که مبنای تهیه پرسشنامه اصلی طرح قرار گرفتند. تعداد 375 پرسشنامه بین دانشجویان استان خوزستان در سال 1397 توزیع شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل تم و جهت رتبهبندی مؤلفه-ها و شاخصهای تأیید شده از بین تکنیکهای تصمیمگیرهای چند معیاره، از تکنیک دیمتل تحت بستر نرم افزار Super Decision استفاده شده است. نتایج نشان داد که منزلت و پایگاه بیشترین تأثیر را در افزایش قشربندی جامعه خوزستان دارد و همچنین تحصیلات کمترین تأثیر را در مؤلفه های قشربندی جامعه خوزستان دارد. شرایط آموزشی بیشترین تأثیر را در افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه سیاستگذاری عمومی دارد و همچنین جو عاطفی کمترین تأثیر را در افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه سیاستگذاری عمومی دارد.
The present study, using the Dimtel technique, seeks to design a model of Khuzestan stratifications on awareness and political participation of Khuzestan students after the revolution. This research is applied based on the purpose and in terms of data collection, it is a mixed (qualitative-quantitative) research. Data collection tool was a semi-structured interview and in order to collect information, a theoretical and purposeful method (snowball) was conducted with 14 university experts. Using the opinions of experts, 34 variables were finalized, which became the basis for preparing the main questionnaire. 375 questionnaires were distributed among students in Khuzestan province in 1397. To analyze the data, the theme analysis method and to rank the approved components and indicators among the multi-criteria decision-making techniques, the Demetel technique under the Super Decision software has been used. The results showed that status and status have the greatest impact on increasing the stratification of Khuzestan society and also education has the least impact on the stratification components of Khuzestan society. Educational conditions have the greatest impact on increasing student political participation in the Islamic Republic of Iran from a public policy perspective and also emotional atmosphere has the least impact on increasing student political participation in the Islamic Republic of Iran from a public policy perspective.
Machine summary:
در پژوهش هاي گذشته ، تاثير قشربندهاي اجتماعي به منزلۀ يک متغير مستقل بر متغيرهايي چون آگاهي و مشارکت سياسي کمتر مورد مطالعه قرار گرفته ، اين در حالي است که جست و جو در ساختار قشربندي هاي استان خوزستان و پيامدهاي حاصل از آن بويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي از جهات مختلف حائز اهميت بوده و براي جامعه شناسي ايران مي تواند، سرچشمه بصيرتهاي تازه اي باشد.
با وجود اهميت آگاهي مردم استان خوزستان بويژه قشر جوان و تحصيل کرده از مسائل سياسي، آنها چقدر با مباني نظري سياست آشنايي دارند؟ آيا قشربندي اجتماعي جامعه خوزستان بر ميزان آگاهي و مشارکت سياسي دانشجويان بومي اين استان تاثيرگذار مي باشد؟ آيا پس از پيروزي انقلاب در قشربندي هاي اجتماعي اين استان تحولي بوجود آمده و اصولا اين تحول در ارتقاء آگاهي و مشارکت سياسي قشر تحصيلکرده تاثير داشته است ؟ آيا ساختار سنتي قشربندي خوزستان با مولفه هايي مثل قدرت ، ثروت و فرهنگ اجتماعي بر ساختار اکتسابي قشربندي با مولفه هايي چون تحصيلات ، منزلت و ارزش هاي علمي در تقابل مي باشد يا تعامل ؟ اگر تقابلي وجود داشته ، کدام يک بر ديگري برتري دارد؟ و آيا اين برتري بر آگاهي و مشارکت سياسي جوانان تحصيلکرده اين استان تاثير معناداري از خود بر جاي گذارده است ؟ تلاش براي پاسخگويي به پرسش هاي مطرح شده ، بينش جامعه شناسان را درباره سازوکارهاي ارتقاء آگاهي از مسائل سياسي کشور و رويدادهاي مهم بين المللي را بهبود مي بخشد.