Abstract:
هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان کارآمدی معلمان شهر قم بر اساس الگوی معلم کارآمد متناظر به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان بوده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا،کمی، از نوع روش پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش معلمان دوره های مختلف تحصیلی ابتدایی و متوسطه شهر قم بوده که تعداد 380 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شده اند.ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بر گرفته از الگوی معلم کارآمد از پژوهش(جمالو و دیگران،1399) بوده است که روایی و اعتبار پرسشنامه مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.برای تحلیل داده ها از آزمون های آماری t تک گروهی و آزمون فریدمن در محیط نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته های پژوهش بیانگر این است که ،بطورکلی وضعیت کارآمدی معلمان شهر قم از نظر ابعاد سه گانه معلم کارآمد ،یعنی،باور و نگرش،توانایی و شایستگی و عملکرد و رفتار، در وضعیت مطلوبی قرار دارد.اما وضعیت معلمان در 22 مولفه از 80 مولفه معلم کارآمد ، در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و نیاز به توجه بیشتر دارد
The main purpose of this study was to determine the efficiency of teachers in Qom based on the model of efficient teachers corresponding to the document of fundamental change in education and the strategic plan of Farhangian University. The research method was applied in terms of purpose and quantitative in terms of implementation method. The statistical population of the study was teachers of different primary and secondary education in Qom, in which 380 people were selected as a sample by cluster random sampling method. Et al., 1399) that the validity and reliability of the questionnaire have been examined and confirmed. For data analysis, one-group t-test and Friedman test in SPSS software were used. Findings indicate that, in general, the efficiency of teachers in Qom is in good condition in terms of the three dimensions of efficient teachers, namely, belief and attitude, ability and competence and performance and behavior. But the status of teachers in 22 components out of 80 The efficient teacher component is not in a good condition and needs more attention
Machine summary:
يافته هاي پژوهش بيانگر اين است که ،بطورکلي وضعيت کارآمدي معلمان شهر قم از نظر ابعاد سه گانه معلم کارآمد ،يعني،باور و نگرش ،توانايي و شايستگي و عملکرد و رفتار، در وضعيت مطلوبي قرار دارد.
اين مولفه ها عبارتند از: ١-برخورداري از انگيزه قوي در انجام وظايف شغلي،٢- توانايي توليد محتواي آموزشي مناسب ، ٣- برخورداري از مهارت کار با وسايل و تکنولوژي هاي آموزشي، ٤- آشنايي با ويژگي هاي و مراحل رشد کودک و نوجوان ، ١- برخورداري از روحيه نقدپذيري ٦- برخورداري از مهارت هاي پژوهش ، ٧- داشتن رفتار شاد و با نشاط ،٨- آينده نگري و آينده پژوهي،١- ارج نهادن به دست ساخته ها و پژوهش هاي دانش آموزي،١٠- آموزش مهارت هاي زندگي در کنار تدريس موظف خود، ١١- استفاده از فناوري هاي نوين آموزشي،١٢- آموزش قانون پذيري و اخلاق مداري به دانش آموزان ،١٣- رويارويي مسئولانه و خردمندانه با تحولات اجتماعي،١٤- استفاده از روش هاي تدريس فعال و خلاق ،١١- ارائه خدمات مشاوره و راهنمايي به دانش آموزان ،١٦- استفاده از تکنولوژي هاي مدرن آموزشي در فرايند ياددهي- يادگيري،١٧- پژوهش محوري و ترويج روحيه پژوهشگري در دانش آموزان ، ١٨- کيفيت بخشي به استفاده از مجلات رشد دانش آموز، ١١- آموزش تفکر انتقادي به دانش آموزان ، ٢٠-پرورش خلاقيت و نوآوري در دانش آموزان ،٢١- آموزش کارآفريني و فراهم سازي زمينه کارآفريني دانش آموزان ٢٢- تحول آفريني و سازنده گرايي.
در اين پژوهش وضعيت عملکرد معلمان شهر قم با توجه به الگوي معلم کارآمد متناظر به سند تحول بنيادين و برنامه راهبردي دانشگاه فرهنگيان ،برگرفته از پژوهش جمالو و ديگران (1395) مورد بررسي قرار گرفته است .