Abstract:
انتخابات یکی از موضوعات اساسی در کشورهایی است که نظام سیاسی آن برپایه شیوه برگزاری انتخابات بنا شده است.کاندیداها برای موفقیت در مبارزات انتخاباتی از ابزارها و تکنیکهای انتخاباتی بهره می گیرند.یکی از این ابزارها تبلیغات است .تحقیق فوق ترکیبی است. ماخذ احصاء این راهبردها مصاحبه های اکتشافی است.جامعه آماری در بخش کیفی استاد دانشگاه، مشاور نماینده مجلس، نماینده فعلی و پیشین مجلس بود که 19 نفر می باشد.دربخش کمی، 324 نفر از خبرگان در زمینه علوم سیاسی بود. آنگاه تحلیل دادههای کیفی انجام شده است .باتوجه به نتایج بدست آمده، مدل بدست آمده در هشت بعد ابزار تبلیغات، نقشه راه تبلیغات، تصویر سازی از کاندیدا، اثربخشی پیام ها، بازخورد تبلیغات، شخصیت شناسی سیاسی رای دهندگان، شرایط حوزه انتخاباتی و درک رفتار رای دهندگان طبقه بندی شد. سپس این عوامل در قالب پرسشنامهای تنظیم شد و برای محاسبه میزان اعتبار آن، سنجه مورد نظر در اختیار 8 تن از خبرگان قرار گرفت و روایی آن مورد آزمون قرار گرفت. پس از در نظر گرفتن نظرات خبرگان، پرسشنامه نهایی در کارشناسان امر توزیع گردید و اطلاعات حاصل از آن برای بررسی سوالات پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. تحلیلهای آماری، نشان داد که مدل بدست آمده از برازش مناسبی برخوردار است
Elections are one of the basic issues in countries whose political system is based on the way elections are held. Candidates use election tools to succeed in election campaigns. One of these tools is advertising. the source of the statistics of these strategies is exploratory interviews. The statistical population in the qualitative section was a university professor, an adviser to a member of parliament, a current and former member of parliament, which is 19 people. In the quantitative section, there were 324 experts in the field of political science.Then the qualitative data analysis has been done. According to the obtained results, the obtained model is divided into eight dimensions of advertising tools, advertising roadmap, image of the candidate, message effectiveness, advertising feedback, voters' political personality, conditions of the electoral field and understanding. Voter behavior was classified. these factors were set in a questionnaire format and to calculate its validity, the desired measure was given to 8 experts and its validity was tested. considering the opinions of the experts, the final questionnaire was distributed to the experts and the information obtained from it was used to examine the research questions. Statistical analysis showed that the obtained model has a good fit
Machine summary:
طراحي مدل تبليغاتي موثر در بازاريابي سياسي براي موفقيت کانديداها در فعاليتهاي انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي(مطالعه موردي:استان آذربايجان شرقي) 1 محمد حسن صفرزاده پ٢راپري تاريخ دريافت : ١٤٠١/٤/١٠ دکتر حسين قره بيگلو 3 دکتر حکيمه نيکي اس٤فهلان تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٤/٣٠ دکتر سليمان ايرانزاده دکتر حسين عماري ١ چکيده انتخابات يکي از موضوعات اساسي و بسيار مهم در کشورهايي است که نظام سياسي آن برپايه شيوه برگزاري انتخابات بنا شده است .
هدف غايي اين پژوهش ، ارائه مدل تبليغاتي موثر در بازاريابي سياسي به منظور موفقيت کانديداها در فعاليتهاي انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي در استان آذربايجان شرقي است .
آنگاه تحليل داده هاي کيفي انجام شده است و با توجه به نتايج بدست آمده ، مدل تبليغاتي موثر در بازاريابي سياسي به منظور موفقيت کانديداها در فعاليتهاي انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي در هشت بعد ابزار تبليغات ، نقشه راه تبليغات ، تصوير سازي از کانديدا، اثربخشي پيام ها، بازخورد تبليغات ، شخصيت شناسي سياسي راي دهندگان ، شرايط حوزه انتخاباتي و درک رفتار راي دهندگان طبقه بندي شد.
شکل شماره ١: مدل استخراج شده از پژوهش (اولويت بندي عوامل هشت گانه موثر بر تبليغات در بازاريابي سياسي (يافته هاي محققين ) (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري تحقيق حاضر به دنبال ارائه مدل تبليغاتي موثر در بازاريابي سياسي در جهت موفقيت کانديداها در فعاليتهاي انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي در استان آذربايجان شرقي است .
- مولفه هاي موثر بر بازخورد تبليغات موثر بر بازاريابي سياسي به منظور موفقيت کانديداها در فعاليت هاي انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي به ترتيب عبارتند از: اثبات اجتماعي، شناخت ادراکات راي دهندگان و تصميم گيري راي دهندگان .