Abstract:
در این پژوهش ارائه الگوی برنامه درسی مدارس هوشمند در ایران در دوره متوسطه بررسی شده است. روش پژوهش ترکیبی و پژوهشی کاربردی بود. یافته ها نشان داد 4 عامل ( هوف، محتوا، روش و ارزیابی ) از عناصر اصلی یک برنامه درسی می باشد. آنچه آنرا متمایز می سازد در ابعاد مختص به هر کدام از عوامل بوده که وجهه ای از خلاقیت ابتکار، توسعه ، تحول، اتعطاف پذیری، عبور از موانع، خودکارایی، مشارکت، تلفیق و ... را به خود اختصاص داده که به این برنامه اجازه داده تا در همه جا و برای همه کس بدور از موانع زمانی مکانی و زبانی فرد بتواند در هر جا با در دست داشتن یک گوشی هوشمند یا یک رایانه از مطالب ارائه شده استفاده و در صورت ابهام سوال خود را مطرح با مشارکت با پشتیبان معلمان و دانش آموزان دیگر و استفاده از دنیای بزرگ و گسترده اینترنت به ابهامات خود خاتمه داده دهد. و بر مشکلات خود غلبه و مسائل پی آمده برای خود را رفع نماید که در هیچ جای دیگر در هیچ الگوی آموزشی شاهید چنین بعد عظیمی از مشارکت و مساعدت نبوده و مدارس هوشمند این مهم را مرتفع ساخته است.
In this study, the presentation of the model of smart school curriculum in Iran in high school has been investigated. The research method was combined and applied research. The findings showed that 4 factors (Huff, content, method and evaluation) are the main elements of a curriculum. What distinguishes it in dimensions is specific to each of the factors that have a facet of creativity, development, development, transformation, flexibility, overcoming obstacles, self-efficacy, participation, integration, etc., which is dedicated to this program. Allows anyone to use the content provided anywhere and for everyone, away from the spatial and temporal barriers of time, with a smartphone or a computer in hand, and in case of ambiguity, ask their question in partnership with the support of teachers. And other students and the use of the vast world of the Internet to put an end to their ambiguities. And to overcome its problems and solve the problems that have arisen for itself, which nowhere else in any educational model has witnessed such a huge dimension of participation and assistance, and smart schools have solved this important issue.
Machine summary:
يافته ها جدول ١: نتايح مطالعه تطبيقي مولفه اهداف برنامه درسي مدارس هوشمند در آموزش متوسطه در دو مرحله توصيف و (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) موارد به دست آمده از جدول (٤-١) گوياي رويکرد هايي بود که مصاحبه شوندگان به آن اشارزه کرده و در اينجا لازم است با مطالب موجود در نشريات و رسانه ها ( کتب ، رساله ها، مقالات ، پايان نامه هاي داخلي )، (رويکرد سمعي- بصري رويکرد کارگروهي رويگرد محيط يادگيري نامحدود، رويکرد دانش آموز محور)بوده که در بخش توصيف به ارائه نکاتي در اين حيطه اشاره شده در مرحله دوم لازم است به همجواري و مقايسه رويکرد ها پرداخته که در ادامه به ان اشاره خواهد شد.
جدول ٤: نتايح مطالعه تطبيقي مولفه محتواي برنامه درسي مدرسه هوشمند در آموزش متوسطه در دو مرحله همجواري و (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣: ارائه الگوي کلي از برنامه درسي مدارس هوشمند در ايران همانطور که از الگوي به دست آمده از نتايج تحقيق بر مي آيد ٤ عامل ( هوف ، محتوا، روش و ارزيابي ) از عناصر اصلي يک برنامه درسي مي باشد که در تمامي موارد نيز بر همين منوال است ولي آنچه آنرا متمايز مي سازد در ابعاد مختص به هر کدام از عوامل بوده که وجهه اي از خلاقيت ابتکار، توسعه ، تحول ، اتعطاف پذيري، عبور از موانع ، خودکارايي، مشارکت ، تلفيق و ...