Abstract:
ترور، به معنای قتل سیاسی به رفتاری اطلاق میشود که موجب احساس ترس دسته جمعی شود و خشونت و کشتار بیحساب را منجر میشود. از آنجایی که ترور دارای ویژگی هایی منفور نظیر وحدت گریزی، عقل ستیزی، خشونت گرایی و نقل گرایی به جای عقل گرایی می باشند؛ لذا پدیدآورندگان آنها، از سوی جریان های سیاسی، دولت ها و پژوهشگران عرصه سیاست با چالش های جدی روبرو هستند. از سوی دیگر، قدرت های استکباری بر آنند که اتهام ترور را متوجه مسلمانان کنند. از این رو بررسی این موضوع و بازکاوی و نقد تفکر ترور ضروری به نظر می رسد. این رساله در پی پاسخ به این سؤال اصلی است که بر مبنای قرآن کریم و روایات، چه نقدهایی به ترور وارد است؟ در راستای پاسخ به سوال مطرح شده در ارتباط با ترور ، قرآن کریم در آیاتی از جمله آیه شریفه 151 انعام، آیه شریفه 32 مائده و آیه شریفه 32 اسراء به آنها پاسخ داده و از قتل جز به حق، نهی شده است. همچنین در روایات اسلامی، ترور به شدت نهی شده است. رساله حاضر، با اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی، پس از بیان مفهوم ترور، به بیان مصادیق آنها و همچنین بررسی آیات و روایات در موضوع نهی از ترور پرداخته است.
Assassination, meaning political assassination, refers to behavior that evokes a sense of collective fear and leads to violence and indiscriminate killing. Whereas terror has hated characteristics instead of rationalism, anti-rationalism, violence and narcissism instead of rationalism; Therefore, their creators are facing serious challenges from political currents, governments and political researchers. On the other hand, the arrogant powers intend to accuse Muslims of terrorism. Hence, it seems necessary to study this issue and review and critique the thought of terror. This treatise seeks to answer the main question: what are the criticisms of assassination based on the Holy Quran and hadiths? In order to answer the question raised in connection with the assassination, the Holy Quran has answered them in verses such as verse 151 of An'am, verse 32 of Ma'idah and verse 32 of Isra 'and forbids killing except by truth. Also in Islamic traditions, assassination is strictly forbidden. The present dissertation, by adopting a descriptive-analytical method, after expressing the concept of assassination, has stated their examples and also examined the verses and narrations on the subject of prohibiting assassination.
Machine summary:
البته قرآن در قصاص ، افساد در روي زمين و محاربه با خدا و رسول خدا، دستور کشتن داده است ، ولي در هيچ يک از موارد، بر خلاف ترور، قتل به صورت پنهاني، بياذن امام معصوم (ع ) يا نايب آنان ، يا رهبري و حاکم اسلامي انجام نميشود و نيز بر خلاف ترور، اين اقدام به بازگشت آرامش به جامعه و بازگرداندن امنيت عمومي منجر ميگردد.
ترور از منظر آيات قرآن کريم ١- خداوند در آيه ١٥١ سوره انعام مي فرمايد: [قلْ تعالوْا أْتل ما حرّم رّبکمْ علْيکمْ أّلا تشْرکوا به شْيًئا وباْلوالدْين إحْساًنا ولا تقْتلوا أوْلادکمْ منْ إمْلاق نحْن نرْزقکمْ وإّياهمْ ولا تقْربوا اْلفواحش ما ظهر مْنها وما بطن ولا تقْتلوا الّنفْس اّلتي حرّم الّله إّلا باْلحقّ ذلکمْ وصّاکمْ به لعّلکمْ تعْقلون ]؛ [بگو بياييد تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده براي شما بخوانم چيزي را با او شريک قرار مدهيد و به پدر و مادر احسان کنيد و فرزندان خود را از بيم تنگدستي مکشيد ما شما و آنان را روزي مي رسانيم و به کارهاي زشت چه علني آن و چه پوشيده [اش ] نزديک مشويد و نفسي را که خدا حرام گردانيده جز بحق مکشيد اينهاست که [خدا] شما را به [انجام دادن ] آن سفارش کرده است باشد که بينديشد].
٢- خداوند در آيه ٣٢ سوره مائده مي فرمايد: [منْ أجْل ذلک کتْبنا علي بني إسْرائيل أّنه منْ قتل نفْسًا بغْير نفْسٍ أوْ فساد في اْلأرْض فکأّنما قتل الّناس جميعًا]؛ [از اين روي بر فرزندان اسرائيل مقرر داشتيم که هر کس کسي را جز به قصاص قتل يا [به کيفر] فسادي در زمين بکشد چنان است که گويي همه مردم را کشته باشد].