Abstract:
هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر شایستگیهای اصلی معلمان برای مدیریت استعداد مؤثر با مطالعۀ موردی معلمان شهر اردبیل بوده که به روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمّی) انجام شدهاست. جامعۀ آماری پژوهش معلمان دورۀ متوسطه شهر اردبیل و معلمان نمونۀ شهر اردبیل بود که در بخش کیفی و با استفاده از نمونهگیری هدفمند با تعداد 18 نفر از معلمان نمونه مصاحبه شد و از بین جامعۀ 2360نفری تعداد 331 نفر در مرحلۀ کمّی بهصورت نمونهگیری چندمرحلهای و طبقهای متناسب انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد و روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بازبینیِ خودِ اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین شد. همچنین بهمنظور سنجش پایایی کدگذاریهای انجامشده، از روشهای پایایی باز آزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادههای کمّی از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار PLS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای شایستگی مدیریت استعداد معلمان از سه مقولۀ شایستهگزینی، تناسب شغل و شاغل و شایستهپرروی تشکیل شدهاست. همچنین طبق یافتهها عوامل تأثیرگذار بر مؤلفههای شایستگی مدیریت استعداد معلمان را میتوان در دو مقولۀ بلوغ (بلوغ سیستمی، بلوغ مدیریتی) و ساختار (ساختار غیرمتمرکز، سیاستگذاری و مدیریت مدرسهمحور) دستهبندی کرد. همچنین یافتۀ دیگر پژوهش در مرحلۀ بعدی نشان داد که بلوغ سازمانی و ساختار سازمانی تأثیر معنیداری بر شایستهگرایی معلمان دارد.
The purpose of this study was identifying and analyzing the factors affecting the main competencies of teachers in order to manage the effective talent of a case study: teachers of Ardabil city using a mixed exploratory method (qualitative-quantitative).The statistical population of the research was middle school teachers of Ardabil city and sample teachers of Ardabil city. In the qualitative part, using targeted sampling, 18 sample teachers were interviewed, and 331 people were selected from the population of 2360 people in the quantitative stage in the form of multi-stage and proportional stratified sampling. Thematic analysis (theme) technique was used to analyze the data and the validity of the research findings was ensured by using the methods of review by members, peer review, and the collaborative nature of the research. Also, in order to measure the reliability of the done codings, open-test reliability methods and intra-subject agreement were used. In order to analyze quantitative data, structural equation model with PLS software was used. The findings of the research showed that the competence components of teachers' talent management consist of three categories: competence-selection, suitability for job and employee, and competence-enhancement. Also, according to the findings, the influencing factors on the competence components of teachers' talent management can be classified into two categories: maturity (systemic maturity, managerial maturity) and structure (decentralized structure, policy-making and school-oriented management). did Also, another finding of the research in the next stage showed that organizational maturity and organizational structure have a significant effect on teachers' competence orientation.
Machine summary:
باتوجه به ملاحظات نظري بالا، تحقيقاتي دربارٔە مطالب گزارش شده وجود دارد کـه به برخي از آنها اشاره ميگردد؛ قنبري و عبدالملکي (١٣٩٩) در پژوهش خود با عنـوان وضـعيت مـديريت اسـتعداد در دانشـگاه بـوعلي سـينا و آزمـون تعـديل گري نقـش نـوع شـغل در ادراک از آن بـه ايـن نتيجه دست يافتند که وضعيت متغيرهـاي جـذب و اسـتخدام نيـروي مسـتعد، ايجـاد و حفظ روابط مثبت و مديريت استعداد در کل نمونه ، بالاتر از سطح متوسـط و وضـعيت متغيرهاي توسعۀ استعداد و نگه داري استعداد در سطح متوسط بود.
مطالعۀ پژوهش هاي پيشين حاکي از آن بود شايستگي و مديريت اسـتعداد بيشـتر در سازمان هاي دولتي و مراکز صنعتي به کار گرفته شـده و کمتـر پژوهشـي بـه بررسـي ايـن مسئله در آموزش وپرورش پرداخته است ؛ ازاين رو باتوجه بـه نقـش مـديريت اسـتعداد در آموزش وپرورش و گزينش افراد باتوجه به شايستگيهاي آن ، در اين پـژوهش بـه بررسـي عوامل مؤثر بر شايستگيهاي اصلي معلمان براي مديريت استعداد پرداخته ميشود.
Swapna & Raja عوامل تأثيرگذار بر مديريت استعداد معلمان در دورٔە دوم متوسطۀ آمـوزش وپرورش شهر اردبيل کدامند؟ تا چه حد اين عوامل بـر مؤلفـه هاي شايسـتگي مـديريت اسـتعداد معلمـان تأثيرگـذار است ؟ روش شناسي پژوهش به منظور دستيابي به توصيفي عميق و غنـͯ از تجـارب ، نگـرش و ادراک شـرکت کنندگان نسبت به مؤلفه هاي شايستگي مديريت استعداد و عوامل تأثيرگـذار بـر آن از روش هـاي پژوهش آميخته (کيفي-کمي) استفاده شد.
The Role of Strategic Thinking in Achieving Organization's Core Competencies: A Field Study on the Banking Sector in Jordan, International Journal of Management Sciences, 3(12), 2014, 864-879 .