Abstract:
هدف: سازمانهای ورزشی در دهه اخیر بر اهمیت توجه به رفتار خرید مشتریان توجه ویژه داشتهاند. در این میان توجه به متغیرهایی که میتواند با رفتار خرید مشتریان ارتباط داشته باشد اهمیت یافته است. روششناسی: در پژوهش حاضر به تعیین رابطه علی ارزش ویژه برند تیمهای ورزشی و رفتارخرید تماشاگران پرداخته شده است. بدین منظور پرسشنامه ارزش ویژه برند مبتنی بر تماشاگر راس (2008) و پرسشنامه رفتار خرید کیم(2008) بین تماشاگران تیم ملی والیبال در لیگ جهانی (2015) حاضر در ورزشگاه آزادی توزیع، و توسط480 تماشاگر به صورت داوطلبانه تکمیل و جمع آوری شد. یافتهها: نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیونی نشان داد بین ارزش ویژه برند با رفتار خرید تماشاگران ارتباط مثبت و معناداری وجود داشته(0.5p <) و ارزش ویژه برند پیش بین مناسبی برای رفتار خرید تماشاگران است(0.108=β). نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای تحقیق حاضر میتوان رهنمودهایی را جهت اتخاذ راهبردهای ارزش ویژه برند و ارزیابی ارتباط این راهبردها با رفتار خرید تماشاگران، به عنوان مشتریان اصلی باشگاههای ورزشی فراهم نمود.
Objective: In recent decades, sports organizations have paid special attention to the importance of considering the purchase behavior of customers. Mean while, the variables that can have an Relationship on customers' purchase behavior have been considered. Methodology: In This study to determine the causal relationship of the Brand Equity of sports teams and Purchase behavior of Spectators. For this purpose, The Ross’s (2008) spectators based brand equity questionnaire and Kim’s (2008) spectators’ purchasing behavior questionnaire were distributed among Spectators of the national volleyball team in World League(2015) present in Azadi stadium, and by 480 spectators as Voluntarily Completed and collecte. Results: The results of Regression analysis showed that there was a positive and significant relationship between spectators based brand equity and their purchasing behavior (p≤0.05), and brand equity A good predictor of spectators’ purchasing behavior (β= 0.108). Conclusion: Considering the findings of this study, approaches can be provided to determine the strategies of Brand Equity and evaluate the Relationship of this strategies on purchase behavior of spectators- as the main customers of sport clubs.