Abstract:
زمینه: یکی از مسائل بسیار مهم در توانا سازی و توسعه مدیران توجه به تعهد سازمانی و اثر آن بر تعهد سازمانی و بهره وری در مدیران سازمان می باشد بنابر این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش تعهد سازمانی بربهره وری و تعهد سازمانی مدیران و مجریان پروژه است. روش: روش پژوهش طرح شبه آزمایشی با گروه کنترل و از نوع پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری 80 نفراز مدیران و مجریان پروژه شرکت ایران خودرو درتهران درسال 1396 بود. 30 نفر که دارای شرایط ورود به پژوهش بودند با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و با پرسشنامه های استاندارد تعهد سازمانی و بهره وری بررسی شدند و بسته برنامه آموزش تعهد سازمانی درطول 7 جلسه 120 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) برای گروه ازمایش اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازه گیری مکرر با کمک نرم افزار SPSS25 استفاده شد. یافتهها: نشان داد که برنامه آموزش تعهد سازمانی بصورت معنا دار بر بهره وری (22/6F=، 006/0P=)، و تعهد سازمانی (94/17F=، 001/0P=)، مدیران و مجریان پروژه درگروه آزمایش اثر داشته و این اثر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجه گیری: بسته برنامه آموزش تعهد سازمانی از اثربخشی لازم برای افزایش بهره وری و تعهد سازمانی برخوردار است. بنابراین از برنامه آموزش تعهد سازمانی برای ارتقای بهره وری و تعهد سازمانی مدیران و مجریان پروژه میتوان استفاده کرد.
Background: One of the most important issues in the empowerment and development of managers is to pay attention to organizational commitment and its effect on organizational commitment and productivity in organization managers. Therefore, this research compares the effectiveness of organizational commitment training on the productivity and organizational commitment of managers and project managers.
Method: The research method was a quasi-experimental design with a control group of pre-test, post-test and three-month follow-up, and the statistical population was 80 managers and project managers of Iran Khodro Company in Tehran in 2016. 30 people who met the conditions to enter the research were selected by random sampling method and were examined with standard organizational commitment and productivity questionnaires, and the organizational commitment training program package was implemented for the experimental group during 7 sessions of 120 minutes (two sessions per week). To analyze the data, mixed analysis of variance with repeated measures was used with the help of SPSS25 software.
Results: It showed that the organizational commitment training program had a significant effect on productivity (F=6.22, P=0.006), and organizational commitment (F=17.94, P=0.001), project managers and executives in the experimental group. And this effect remained stable in the follow-up phase.
Conclusion: The organizational commitment training program package has the necessary effectiveness to increase productivity and organizational commitment. Therefore, the organizational commitment training program can be used to improve the productivity and organizational commitment of project managers and executives.