Abstract:
آزمونهای استاندارد پیشرفت تحصیلی در حوزه تربیتبدنی برای ارزیابی پیشرفت، شناسایی نقاط قوت و ضعف و دستهبندی کردن دانشآموزان از اهمیتی خاص برخوردارند. هدف از پژوهش حاضر طراحی و بررسی پایایی و روایی فرم مشاهده چگونگی اجرا (فرایند) در مهارت پرتاب دارت بود. آزمودنیهای پژوهش شامل بازیکنان (زن و مرد) دارت در دو سطح مهارتی (ماهر و مبتدی) بودند. براساس تجزیه و تحلیل بیومکانیکی، مهارت پرتاب دارت به دو بخش کلی شامل تکنیکهای پایه و مراحل پرتاب دارت تقسیم و نکات مهم هر بخش و اجزا در فرایند اجرای پرتاب دارت بهصورت گویههای مناسب نوشته شدند. روایی صوری و محتوایی فرم مشاهده اولیه (29 عبارت) بر اساس نظرات 23 نفر از مربیان برجسته و مدرسان رشته دارت مورد بررسی قرار گرفت. پس از محاسبه نسبت روایی محتوا برای هر یک از گویهها و با درنظر گرفتن ملاک تعیینشده، سؤالات 16 و 20 حذف شدند و فرم مشاهده نهایی در مهارت پرتاب دارت با 27 گویه تدوین شد. روایی سازه فرم مشاهده، با بهکارگیری روش روایی افتراقی حاکی از تفاوت معنادار آماری میان بازیکنان مبتدی و ماهر بود. همچنین، صرفنظر از سطح مهارت، مردان عملکردی بهتر نسبت به زنان داشتند. پایایی زمانی فرم مشاهده با روش آزمون- آزمون مجدد به فاصله یک هفته 0/99 و عینیت آن نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون 0/98 محاسبه شد. از این رو، فرم مشاهده فرایندی در پرتاب دارت، دارای روایی و پایایی قابلقبول برای استفاده مربیان و پژوهشگران در رشته دارت است.
Standard academic progress tests in physical education play an important role when it comes to assessing students’ progress, pinpointing their strengths and weaknesses and categorizing them. The present research has aimed to design and examine the reliability and validity of an observation form for the process of throwing darts. The testees participating in the research were darts players (male and female) in two skill levels -- beginner's and skilled. Skills in darts can, based on biomechanical analysis, be divided into two main categories: basic techniques and the steps for dart throwing. The important points of each group and the components comprising the process of throwing darts were written in the form of appropriate items. The face validity and content validity of the first draft of the observation form (involving 29 items) were examined by 29 distinguished darts coaches and trainers. After the content validity ratio was calculated for each item and the designated criteria were taken into consideration, questions 16 and 20 were omitted, and the final draft of the observation form for dart throwing skill thus consisted of 27 items. The construct validity of the observation form showed, based on discriminant validity, significant statistical difference between darts players at beginner's level and skilled ones. Male participants performed better than female participants regardless of their level of skill. Test-retest was used with a week's interval in order to determine reliability over time, which was shown to be 0.99, and the objectivity was calculated as 98.0 by means of Pearson's correlation coefficient. Therefore, the observation form devised for dart throwing has acceptable reliability and validity and can be used by trainers and researchers in the field of dart throwing.
Machine summary:
Boddington, Cripps, Scanlan & Spiteri 8.
همچنين بررسيهاي انجام شده دربارة بخش دارت کتاب توسعه مهارتهاي چابکي - ذهني (سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي ، ١٣٩٥)، نشان مي دهد که اين قسمت بخش ارزشيابي استانداردي در زمينۀ سنجش فرايند پرتاب دارت ندارد، درحالي که متخصصان و کارشناسان تربيت بدني بايد در راستاي تغييرات و تحولاتي که در ابعاد مختلف رشته هاي ورزشي به وجود مي آيد، ديدگاههاي مؤثر و روزآمدتر براي تقويت محتواي کتابهاي درســي در اين رشــته ها ارائه دهند (زرگاني و هاشــمي ، ١٣٩٧).
ازاين رو هدف پژوهش حاضر طراحي ، روايي سنجي و پايايي سنجي آزمون چگونگي فرايند اجراي مهارت پرتاب دارت بوده است .
براي بررسي تفاوت نمرات در فرم مشاهده پرتاب دارت ميان زنان و مردان در سطح مبتدي از آزمون يومن ويتني استفاده شده است .
براي بررسي تفاوت نمرات در فرم مشاهده پرتاب دارت ميان زنان و مردان در سطح ماهر از آزمون تي مستقل استفاده شده است .
با توجه به اينکه تاکنون آزمون استانداردي براي ارزيابي چگونگي و فرايند اجراي مهارت پرتاب دارت طراحي و ساخته نشده بود، در پژوهش حاضر از منطق آلن و ين (١٩٧٩) استفاده شده است .
Wynd, Schmidt & Schaefer (سطح مهارت ) و همچنين تفاوت ميان زنان و مردان (جنسيت ) براي تعيين روايي سازه فرم مشاهده فرايندي پرتاب دارت استفاده شده است .