Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی ادراک از محیط کلاس با عزت نفس، عملکرد تحصیلی و خلاقیت شناختی کودک انجام گرفت. طرح تحقیق حاضر از نظر هدف بنیادی و از نظر روش از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه اماری این پژوهش دانش آموزان دختر پایه چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 5 تبریز در سال تحصیلی 1400-1401 به تعداد 3184 نفر می باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد لذا طبق روش نمونه گیری تصادفی ساده 341 نفر از بین آنها انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ادراک کودک از محیط کلاس (OCDQ-RS)، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه خلاقیت شناختی عابدی بود. با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان روابط بین متغیرها مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد بین ادراک کودک از محیط کلاس با عزت نفس (93/0)، عملکرد تحصیلی (60/0 =r) و خلاقیت شناختی کودکان رابطه وجود دارد (71/0 =r). 9/88 درصد از واریانس عزت نفس توسط ادراک کودک از محیط کلاس، 5/40 درصد از واریانس عملکردتحصیلی توسط ادراک کودک از محیط کلاس و 3/52 درصد از واریانس خلاقیت شناختی توسط ادراک کودک از محیط کلاس تبیین شد و با توجه به نتایج جدول پیش بین ادراک از محیط کلاس با عزت نفس (37/20 =t و 01/0>p) ، عملکرد تحصیلی (90/2 =t و 01/0>p) و خلاقیت شناختی کودکان (06/7 =t و 01/0>p) معنادار می باشند
Machine summary:
نتايج نشان داد بين ادراک کودک از محيط کلاس با عزت نفس (٠٩٣)، عملکرد تحصيلي (٠٦٠ =r) و خلاقيت شناختي کودکان رابطه وجود دارد (٠٧١ =r).
با توجه به مطالب ذکر شده تحقيق حاضر به دنبال پاسخگويي به اين سوال است که آيا بين ادراک کودک از محيط کلاس با عزت نفس ، عملکرد تحصيلي و خلاقيت شناختي رابطه وجود دارد؟ روش تحقيق اين مطالعه از نظر هدف بنيادي و از نظر روش از نوع توصيفي -همبستگي مي باشد.
جدول ٥: ضريب همبستگي بين ادراک کودک از محيط کلاس با عزت نفس )به تصویرصفحه مراجعه شود) با توجه به جدول شماره ٥، ضريب همبستگي متغيرهاي پژوهشي نشان داده شده است .
جدول ٦: ضريب همبستگي بين ادراک کودک از محيط کلاس با عملکرد تحصيلي )به تصویرصفحه مراجعه شود) با توجه به جدول شماره ٦، ضريب همبستگي متغيرهاي پژوهشي نشان داده شده است .
جدول ٧: ضريب همبستگي بين ادراک کودک از محيط کلاس با خلاقيت شناختي )به تصویرصفحه مراجعه شود) با توجه به جدول شماره ٧، ضريب همبستگي متغيرهاي پژوهشي نشان داده شده است .
طبق نتايج فوق ، مقدار آماره F براي بررسي تاثير ادراک کودک از محيط کلاس در پيش بيني عزت نفس در سطح معناداري ٠٠٠١ > p معنادار است .
طبق نتايج فوق ، مقدار آماره F براي بررسي تاثير ادراک کودک از محيط کلاس در پيش بيني عملکرد تحصيلي در سطح معناداري ٠٠٠١ > p معنادار است .
طبق نتايج فوق ، مقدار آماره F براي بررسي تاثير ادراک کودک از محيط کلاس در پيش بيني خلاقيت شناختي در سطح معناداري ٠٠٠١ > p معنادار است .