Abstract:
هدف پژوهش حاضر تبیین و اثبات ضرورت تشکیل سازمان امر به معروف و نهی از منکر برای اقامة درست و مؤثر این فریضه و نیز تجلّی و تحقّق آثار و برکات آن برای فرد و جامعه است. پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و اثبات ضرورت موضوع به استناد ادلّةعقلی و نقلی و نیز تکیه بر شرایط و مقتضیات میباشد. مسأله اساسی پژوهش این است که علی رغم حکم عقل و تأکید آیات و روایات بر ضرورت اقامة امر به معروف ونهی از منکر و نیز آثار و برکات بی بدیل آن چرا اقامة آن نمودی شایسته و بایسته نداشته و احیاناً نتایج نامطلوبی درپیدارد؟ از مهمترین یافتههای پژوهش ضرورت تشکیل سازمانی لازم الاتباع با رسالت تعریف و تبیین معروف و منکر بویژه مصادیق نوظهور آن و ساماندهی و فراهم نمودن زمینههای لازم برای پیادهسازی درست و مؤثّر این فریضه در عرصهها و نهادهای گوناگون است. و اینکه ضرورت تشکیل سازمان مزبور را میتوان به استناد آیات و روایات، عرف و سیره عقلا، مقدّمة واجب و قاعده اولویّت ثابت کرد که پژوهشینو در این حوزه به شمار میآید.
The purpose of the present research is to explain and prove the necessity of the formation of the organization of promotion of virtue and prevention of vice in order to accurately and effectively perform this obligatory act as well as the manifestation and realization of its results and blessings for individuals and society as whole. In this regard and by using a descriptive-analytical method, this main issue was dealt with that why execution of this obligatory act does not have a suitable and decent representation in society and sometimes leads to some likely unpleasant results although it is ordered by the reason and emphasized by the Qur'anic verses and traditions to promote virtues and prevent vices in society to enjoy the numerous blessings. The most important finding of the research indicates the necessity to establish a mandatory organization to define and explain the virtue and vice, especially their emergent instances as well as organizing and providing essential backgrounds for the appropriate and effective implementation of this act in different fields and institutions. The necessity of formation of the abovementioned organization can be proven with reference to the verses and traditions, the norm and method of the scholars, obligatory introduction, and the principle of priority.