Abstract:
مقاله حاضر با روش پژوهش کیفی از نوع سنتزپژوهی با هدف شناسایی ویژگی مؤلفههای برنامه درسی ریاضی با رویکرد شناختی انجام شد. منابع مورد مطالعه شامل کلیه مقالات علمی معتبر در این زمینه میباشد که با توجه به جستجوی منظم در پایگاههای اطلاعاتی براساس معیارهای ورودی تعداد 384 مقاله علمی شناسایی و در نهایت براساس معیارهای خروجی 24 مقاله جهت تحلیل نهایی انتخاب شد. برای فراهم آوردن اطلاعات ازکاربرگ طراحیشده توسط محقق برای گزارش و ثبت اطلاعات پژوهشهای اولیه استفادهگردید و جهت تحلیل یافتهها از الگوی شش مرحلهای سنتزپژوهیروبرتس استفاده شد. طبق یافتههای به دستآمده ویژگیهای مؤلفههای دهگانه برنامه درسی ریاضی با رویکرد شناختی ارائه گردید. همچنین نتایج به نشان دادند برنامه درسی ریاضی با رویکرد شناختی برنامهای مرتبط با زندگی واقعی فراگیران است که در آن مهارتهای تفکر، حلمسئله، استدلال و فعالیت فراگیر بسیار حائز اهمیت است. در این برنامه میتوان از راهکارهای آموزشی متعدد و قابلانعطافی استفاده نمود که براساس ویژگیهای ارائه شده در رابطه با هریک از مؤلفه ها باشد.
This research was conducted using a qualitative research method of synthesis research with the aim of identifying the components trait of mathematics curriculum with a cognitive approach. The studied sources include all valid scientific articles in this field. Through regular searches in databases, 384 scientific articles were identified based on input criteria and finally 24 articles were selected based on output criteria for final analysis. To provide information, a worksheet designed by the researcher was used to report and record the information of the initial research, and to analyze the findings, a six-step Roberts’s synthesis model was used. According to the findings, the characteristics of the ten elements of the Mathematics course was presented with a cognitive approach. The results also generally showed that the mathematics curriculum with a cognitive approach is a program related to the real life of learners in which the skills of thinking, problem solving, reasoning and learning activities are very important. In this program, various and flexible educational solutions can be used based on the characteristics provided in relation to each of the elements.