Abstract:
سرمایه اجتماعی مفهومی است میان رشته ای که پس از مارکس و بخصوص در نیمه دوم قرن بیستم در رشته های گوناگون در کنار سرمایه های انسانی، اقتصادی، فرهنگی و نمادین مطرح شده است. این مفهوم به پیوندها و ارتباطات اعضای یک شبکه دلالت دارد که با ایجاد هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف جمعی میشود. از میان متفکران علوم سیاسی پاتنام و فوکویاما در آثار مهم خویش بیشتر به این مفهوم پرداختهاند. پرسشی که این مقاله در پی پاسخگویی به آنست اینکه رویکرد پاتنام و فوکویاما نسبت به سرمایه اجتماعی دارای چه شباهتها و تفاوتهایی است؟ نتایج تحقیق که به روش مقایسهای از نوع رهیافت «بسیار مشابه» انجام شده، تلاش می کند تا از لابلای متون و مؤلفه های نظریات این دو متفکر، تفاوتها و تمایزات آن را برجسته سازد. برای دستیابی به ادبیات نظری موضوع و داده ها، از مطالعات کتابخانهای با لحاظ اصالت و اعتبار اسناد بهره گرفته شده و بهمنظور استخراج دیدگاهها و تدوین پایههای نظری از تحلیل و تطبیق محتوای کیفی متون استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد شباهت دو نظریهپرداز در تاکید بر پیوندهای تشکیلدهنده سرمایه اجتماعی، هنجارهای اعتماد و همیاری متقابل است اما در حالیکه پاتنام بر سنتهای مدنی و ماهیت سیاسی و اجتماعی سرمایه اجتماعی تاکید دارد فوکویاما بیشتر به هنجارهای غیررسمی، سطوح فردی، گروهی و سازمانی و ساختار اقتصادی و اجتماعی این سرمایه توجه میکند.
Social capital is an interdisciplinary concept that has emerged since Marx, and especially in the second half of the twentieth century, in a variety of disciplines alongside,economic, cultural, and symbolic capital. This concept refers to the connections and connections of the members of a network, which leads to the realization of collective goals by creating norms and mutual trust. Among the political scientists of Putnam and Fukuyama, they have paid more attention to this concept in their important works. The question that this article seeks to answer is what are the similarities and differences between Putnam and Fukuyama's approach to social capital? The results of the research, which is done by a comparative method of "very similar" approach, try to highlight the differences and distinctions between the texts and components of the theories of these two thinkers. In order to obtain the theoretical literature on the subject and data, library studies have been used in terms of the originality and validity of the documents, and in order to extract views and formulate theoretical foundations, the analysis and adaptation of qualitative content of texts has been used. The findings show that the similarity of the two theorists in emphasizing the constituent links of social capital is the norms of mutual trust and cooperation, but while Putnam emphasizes civic traditions and the political and social nature of social capital, Fukuyama focuses more on informal norms, individual, group and organizational levels. And the economic and social structure of this capital pays attention