Abstract:
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی برای ارتقاء مسئولیت پذیری فردی، اجتماعی، حرفه ای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران بود. از لحاظ هدف پژوهشی کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده-ها به روش توصیفی- پیمایشی با رویکرد آمیخته می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان آموزش عالی و متخصصین مرتبط با موضوع در دانشکده های دانشگاه علوم و تحقیقات تهران می باشد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با اشباع نطری تعداد 23 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده های ذیربط بودکه با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان و روش نمونهگیری ترکیبی ( خوشه ای- طبقه ای) تعداد 387 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که روایی آن با استفاده از روش بررسی توسط اعضا و باز بینی توسط همکاران تایید شد. و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته در 44 گویه به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شد. بر اساس نتایج مسئولیت پذیری فردی شامل چهار زیر مقوله فرعی (هویت ملی، خود آگاهی، آینده نگری، خود توسعه ای)؛ مسئولیت پذیری اجتماعی شامل سه زیر مقوله فرعی (دیگر خواهی، توسعه پایدار، وفاق اجتماعی) و مسئولیت پذیری حرفه ای شامل 5 زیر مقولهی فرعی (دانش حرفه ای، فرهنگ نقد و انتقادپذیری، وجدانکاری، اخلاق حرفه ای، یادگیری مادم العمر) شناسایی شدند.
The purpose of this study was to provide a model for promoting individual, social and professional responsibility of graduate students of Tehran University of Science and Research. In terms of the purpose of the research is applied and in terms of how to collect data in a descriptive-survey method with a mixed approach. The statistical population of the research in the qualitative section includes higher education experts and related specialists in the faculties of Tehran University of Science and Research, which were selected as a sample using purposive sampling method with saturated observation. In the quantitative part of the research, the statistical population consisted of graduate students of relevant faculties. Using Morgan sampling table and combined sampling method (cluster-stratified), 387 people were selected as a statistical sample. The data collection tool in the qualitative part of the interview was semi-structured, the validity of which was confirmed by peer review and peer review. In a small part of the researcher-made questionnaire in 44 items was used as a data collection tool. Based on the results of individual responsibility includes four sub-categories (national identity, self-awareness, foresight, self-development); Social responsibility includes three sub-categories (altruism, sustainable development, social harmony) and professional responsibility includes 5 sub-categories (professional knowledge, culture of critique and criticism, conscientiousness, professional ethics, mother learning Omar) were identified.