Abstract:
شیخ فضلالله نوری فقیه معروف عصر مشروطه با درک ذات سکولار جریان مشروطه، موضعی خلاف آن اتخاذ کرد که دیدگاه وی با ابتنای بر مفاهیم اساسی شریعت تبیین گردید که مهمترین آنها حرمت قانونگذاری بشری و عدم برابری در حقوق در جامعه اسلامی و مضر بودن آزادی برای عقاید شرعی بود. این دیدگاه و اصرار بر آنها در جنبش مشروطه مؤثر بود و در اصولی از متمم قانون اساسی پدیدار گردید که مهمترین آنها را میتوان تشکیل کمیسیون مذهبی موضوع ماده 2 متمم قانون اساسی دانست. این میزان از اثرگذاری در جریان مشروطه به هیچ وجه مطلوب شیخ و طرفداران نظریه مشروطه مشروعه نبود و این گفتمان به مثابه آتش زیر خاکستر به حیات خود ادامه داد تا امام خمینی (ره) آن انتقادها را احیاء و گسترش داد. دیدگاه امام نسبت به مشروطه نقادانه بود و آن را با مبانی نظام شریعت و حکومت اسلامی ناسازگار میدانست. امام خمینی(ره) در موارد گوناگون از اندیشههای شیخ فضل الله نوری حمایت و بر آنها تاکید ورزیده است. در این مقاله کوشش میگردد تا با روش مقایسهای شباهتها و تفاوتهای نظریه مشروطه مشروعه شیخ فضل الله نوری با نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
Abstract Sheikh Fazlullah Nouri, the famous jurist of the constitutional era, understood the secular nature of the constitutional process and took the opposite position. His view was explained based on the basic concepts of Sharia, the most important of which were the sanctity of human legislation and inequality of rights in Islamic society and the harmfulness of freedom for religious beliefs This view and insistence on them was effective in the constitutional movement and appeared in the principles of the constitutional amendment, the most important of which can be considered the formation of a religious commission subject to Article 2 of the constitutional amendment.This level of influence during the constitutional process was by no means favorable to the sheikh and the supporters of the constitutional theory, and this discourse continued to live like fire under the ashes until Imam Khomeini (ra) redesigned and revived it in the 1940s. In fact, the Imam's view of the constitution was critical and he considered it incompatible with the principles of the Sharia system and the Islamic government. Imam Khomeini has supported and emphasized the ideas of Sheikh Fazlullah Nouri in various places.