Abstract:
هدف پژوهش حاضر، مطالعة موانع توسعة سیاسی در ایران با تأکید بر عدممشارکت نخبگان دانشگاهی است. طرح کلی این پژوهش از نوع ترکیبی، راهبرد اکتشافی- متوالی (کیفی-کمّی) است. در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی، از آمارهای توصیفی و استنباطی مانند فراوانی و درصد و آزمون تی تکنمونهای استفاده شدهاست. قلمرو تحقیق و جامعۀ آماری آن، شامل اساتید دانشگاههای منطقۀ لارستان (دانشگاههای پیامنور مرکز اوز، پیامنور واحد لار، آزاد اسلامی واحد لارستان، علوم پزشکی لارستان، علوم پزشکی گراش است (120= N) است. بخش کیفی با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری (20 عضو) و بخش کمّی با انتخاب تصادفی90 عضو از اعضای هیئت علمی دانشگاههای مذکور انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات بهترتیب در مراحل کیفی-کمی، به شیوۀ مصاحبۀ نیمهساختمند و پرسشنامۀ محققساخته مستخرج از مصاحبهها است. مطابق با نتایج بهدستآمده از تحلیل مضمون در این پژوهش، ده مضمون پایه استخراج شد: نارسایی فرهنگی و آموزشی، کژتابی نگرش افراد به توسعة سیاسی، ضعف اطلاعرسانی رسانهها، وضعیت اشتغال و سیاستهای اقتصادی ناکارآمد دولتها، احساس محرومیت نسبی، ضعف سرمایة اجتماعی، موانع تاریخی، ضعف جامعة مدنی و عوامل سیاسی و درنهایت، چهار مضمون سازماندهندۀ موانع فرهنگی، موانع اقتصادی، موانع اجتماعی و موانع ساختاری. نتایج بخش کمّی نشان میدهد که موانع فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ساختاری از سطح کفایت قابلقبول و مطلوب فاصلۀ معنیدار دارند.
The purpose of this study is to study the barriers to political development in Iran with emphasis on the non-participation of academic elites. The general design of this research is a combination of exploratory-sequential (qualitative-quantitative) strategy. In the qualitative part, content analysis method and in the quantitative part, descriptive and inferential statistics such as frequency and percentage and t-test of one sample have been used. The scope of research and its statistical population includes professors of universities in Larestan region (Payam-e-Noor universities of evaz center, Payam-e-Noor of Lar branch, Islamic Azad of Larestan branch, Larestan medical sciences, Gerash medical sciences (N = 120).The qualitative part was performed using purposive sampling method and theoretical saturation technique (20 members) and the quantitative part was done by random selection of 90 faculty members of the mentioned universities. Data collection tools are semi-structured interviews and researcher-made questionnaires extracted from interviews in qualitative-quantitative stages, respectively. According to the results of content analysis in this study, ten basic themes were obtained: cultural and educational inadequacy, distorted attitudes toward political development, poor media information, employment status and inefficient economic policies of governments, feelings of relative deprivation, weak social capital, historical barriers. , The weakness of civil society and political factors, and finally, the four themes of organizing cultural barriers, economic barriers, social barriers and structural barriers were extracted.The results of the quantitative section show that cultural, economic, social and structural barriers are significantly away from the acceptable and desirable level of adequacy.