Abstract:
امروزه بررسی پدیده مدگرایی و عوامل موثر بر آن مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. مقالهی حاضر در تلاش است تا با استفاده از روش فراترکیب یافتههای مطالعات صورت گرفته در این خصوص را که به روشهای مختلف کمی و کیفی انجام گرفتهاند، به صورت نظاممند بررسی کرده و به تحلیل آنها بپردازد. به همین دلیل با استفاده از روش مذکور، نتایج پژوهشهای پیشین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از سال ۱۳۸۵ تا 1399 از بین ۲۳۵ مقاله در نهایت ۶۱ مقاله برای تجزیه و تحلیل انتخاب شدند که بعضی از مقالهها به روش کمی و بعضی دیگر به روش کیفی انجام گرفتهاند. نتایج نشان میدهد که مهمترین عوامل موثر بر مدگرایی در ایران عبارتند از: عوامل بازاریابی، رسانهها و شبکههای اجتماعی، عوامل اجتماعی، تایید و تحسین دیگران، فرهنگ و سبک زندگی، عوامل موقعیتی، ایدهآلگرایی، تعلق و تاثیرات گروهها، نمایش قدرت و برندگرایی، مدیریت بدن، لذتگرایی و مصرفگرایی، رفتار رقابتی، درگیری ذهنی با مد و کمبودها.
Today, the study of the phenomenon of fashionism and the
factors affecting it has been considered by many researchers. The
present paper is trying to use the meta-synthesis method to
systematically review the findings of studies in this regard and
analyze them. For this reason, using the above method, the results
of previous researches were analyzed. From 2006 to 2020, out of
235 articles, finally 61 articles were selected for analysis. The
results show that, the most important factors affecting fashionism in
Iran are: marketing agents, social media and networks, social
factors, approval and admiration of others, culture and lifestyle,
situational factors, idealism, belonging and influences of groups,
display of power and branding, body management, hedonism and
consumerism, competitive behavior, mental engagement with
fashion and shortcomings.
Machine summary:
نتايج نشان ميدهد که مهم ترين عوامل موثر بر مدگرايي در ايران عبارتند از: عوامل بازاريابي، رسانه ها و شبکه هاي اجتماعي، عوامل اجتماعي، تأييد و تحسين ديگران ، فرهنگ و سبک زندگي، عوامل موقعيتي، ايده آل گرايي، تعلق و تأثيرات گروه ها، نمايش قدرت و برندگرايي، مديريت بدن ، لذت گرايي و مصرف - گرايي، رفتار رقابتي، درگيري ذهني با مد و کمبودها.
اگرچه ، پيروي از مد هميشه بد نيست و ميتواند جوانان را از لحاظ روحي ارضا کند و حتي در پيشرفت جامعه نيز مفيد باشد؛ اما در جوامع امروزي به علت تأکيد بيش از حد بر زيبايي و تصاوير ارائه شده در مجله - هاي مد، سينما و رسانه ها، توجه به ظاهر و بدن در بين افراد شکل افراطي به خود گرفته است و همين موضوع باعث ميشود که مد به عنوان يک مسأله اجتماعي قلمداد شود(٧).
از طرفي بورديو عوامل متعددي را در سبک زندگي و مدگرايي دخيل ميداند و معتقد است که طبقات اجتماعي سبک هاي مختلف براي زندگي کردن دارند و مدها و سليقه هاي متفاوتي بين طبقات وجود دارد و هر طبقه براي متمايز کردن خود از ديگران از مدها و مدل هايي استفاده ميکند.
فراترکيب حاضر نشان ميدهد که يکي از عوامل مؤثر در گرايش به مدگرايي عوامل اجتماعي است که خود اين عامل از مؤلفه هاي زيادي تشکيل شده است .
Pour Saeid, Mohammad Ali.