Abstract:
انتخاب روش مناسب تدریس، از جمله موارد ضروری در افزایش کیفیت فرایند آموزش است و تأثیرگذاری عمیق بر یادگیری فراگیران خواهد داشت. با توجه به ماهیت دروس هنر و صنایع دستی، ضروری است روشهایی انتخاب شود که علاوه بر یادگیری، آنچه را در آموزش هنر اهمیت دارد، نیز بهفراخور مورد توجه قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان یادگیری و رضایت از تدریس دانشجویان رشتۀ صنایع دستی ورودی 1397 دانشگاه اراک، به بررسی روشهای آموزش مستقیم و اکتشافی هدایتشده در درس «هندسۀ نقوش در صنایع دستی ایران 1» پرداخته است. پرسشهای تحقیق نیز چنین مطرح میشود که: روش تدریس اکتشافی هدایتشده چه تأثیری در میزان یادگیری دانشجویان درس هندسۀ نقوش در صنایع دستی ایران دارد؟ و همچنین میزان رضایتمندی دانشجویان درس هندسۀ نقوش در صنایع دستی ایران از روش تدریس اکتشافی هدایتشده چگونه است؟ روش پژوهش، نیمهتجربی و با استفاده از دو گروه آزمایش و کنترل که به روش تصادفی انتخاب شدهاند، انجام شده است. ابزار گردآوری داده، آزمون نهایی عملی مشترک و همچنین پرسشنامۀ محققساخته در مقیاس لیکرت و مشتمل بر 20 سؤال و ۴ خردهمقیاس برای بررسی میزان رضایت از تدریس است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از آزمون عملی، سه مؤلفۀ کیفی «کشف روش ترسیم»، «ایدهپردازی و ترسیم نقوش بدیع» و «زمان» و همچنین میانگین نمرات اکتسابی هر دو گروه و برای دادههای حاصل از پرسشنامۀ رضایتمندی، میانگین پاسخها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن است که روش آموزشی اکتشافی هدایتشده، از تأثیرگذاری بیشتری در فرایند یادگیری عمیق دانشجویان در این درس برخوردار است. همچنین میزان نمرات اکتسابی دانشجویان و رضایت از تدریس آنها در روش اکتشافی هدایتشده بیشتر بوده است. بهطور کلی، چنین روشی قابلیت افزایش میزان خلاقیت دانشجویان این درس را خواهد داشت.
Choosing a right teaching method is essential in increasing the quality of the teaching process and has a profound impact on learners' understanding. Due to the nature of art and handicraft courses, it is necessary to choose methods that along learning pay attention to what is important in art. The present study aimed to assess the level of learning and teaching satisfaction of undergraduate students of handicraft entering Arak University in 1397. It tried to investigate the methods of direct and exploratory education guided in the course called ‘Geometry of patterns in Iranian Handicrafts 1’. The research tries to answer questions: a) what effect does the guided exploratory teaching method have on the learning rate of students in the course of Geometry of Patterns in Iranian handicrafts? b) how much satisfaction of learning does the studentsdraw from a guided exploratory teaching method? The research method has been quasi-experimental using two experimental and control groups randomly selected. The data collection tool is a joint final practical test as well as a researcher-made questionnaire on the Likert scale and consists of 20 questions and 4subscales to assess the level of learning satisfaction. In order to analyze the data obtained from the practical test, three qualitative components--‘discovery of drawing method’, ‘ideation and drawing of original designs’ and ‘time’ as well as the average scores obtained by both groups—were measured, and for the data obtained on learning satisfaction questionnaire, the mean of responses was used. The findings indicate that the guided exploratory teaching method has a greater impact on the students' deep learning process in this course. Also, the rate of students' acquired grades and their satisfaction with teaching in the guided exploratory method were higher. In general, such a method will be able to increase the creativity of students in this course.
Machine summary:
پژوهش حاضر با هدف سنجش ميزان يادگيري و رضايت از تدريس دانشجويان رشـتۀ صـنايع دوفصلنامه علميهنرهايصناعيايران دستي ورودي ١٣٩٧ دانشگاه اراک، به بررسي روشهاي آموزش مستقيم و اکتشافي هدايت شده در درس «هندسۀ نقـوش در صـنايع دسـتي سال پنجم ، شماره ۱، پياپي ۸ ايران ١» پرداخته است .
بر اين اساس، پژوهش حاضر درصدد است که روش تدريس اکتشافي هدايت شده را که يکي از روشهاي تدريس مشـارکتي، فعـال و دانشـجومحور اسـت ، در درس هندسۀ نقوش در صنايع دستي ايران «۱» و در قياس با روش آموزش معلم محور که عمدتا به روشهاي آموزشي مستقيم نيـز شـهرت دارنـد، مورد آزمايش و بررسي قرار داده و ميزان يادگيري و رضايت مندي دانشجويان را در هريک از اين روشها مـورد سـنجش و ارزيـابي قـرار دهـد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} / روش مطالعۀ نيمه تجربي / / / آزمايش گروه کنترل / جامعۀ آماري: دانشجويان ورودي سال ۱۳۹۷ صنايع دستي دانشگاه اراک / نمونۀ آماري: ۱۲ نفر در هر گروه / روش نمونه گيري: تصادفي / / جمع آوري داده: آزمون عملي- پرسشنامه / / تجزيه و تحليل : مؤلفه هاي کيفي و ارزشيابي- ميانگين پاسخ ها ارزيابي روش تدريس اکتشافي هدايت شده براي درس هندسۀ ِ نقوش دورٔە کارشناسي صنايع / / / اکتشافي هدايت شده روش تدريس مستقيم دستي، ۷۵ـ۸۸ / 78 نمودار ۱: روش پژوهش (نگارندگان) ۱ـ۳.
اين نتيجه بيانگر آن است که روش آموزش اکتشافي هدايت شده تأثير عميق تري بر ميزان يادگيري دانشجويان درس هندسۀ نقوش در صنايع دستي ايران دارد.