Abstract:
چکیده: مقدمه: کودکان تحت تاثیر محیط خود قرار میگیرند، و این امر بر رشد آنان تاثیر دارد. لذا کیفیت محیط آموزش و مراقبت از کودکان در میزان تاثیرگذاری این دورهها نقش ایفا میکند. یکی از راهکارها جهت بهبود کیفیت در محیطهای آموزشی، ارزیابی کیفیت مهدهای کودک مبتنی بر ابزاری جامع میباشد. هدف از این پژوهش ارزیابی وضعیت آموزشی و مراقبتی (فضا اسباب واثاث، فعالیتهای روزانه برای مراقبت شخصی، زبان و کتاب، فعالیتهای یادگیری، تعاملات، ساختار برنامه مرکز) برای کودکان۱ تا ۳ سال در مهدهای کودک شهر تهران بوده است. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش کلیه مهدهای کودک غیر دولتی دارای مجوز رده سنی شیرخوار و نوپا (۱تا ۳ سال)، زیر نظر سازمان بهزیستی شهر تهران در سال ۹۸ (۵۸۰ مهدکودک) وحجم نمونه ۹۰ مرکز تعیین شده است. روش نمونهگیری تصادفی_خوشهای بوده است و از مقیاس سنجش کیفیت مراکز نگهداری و آموزش کودکان (ITERS-3) استفاده شده است. در این پژوهش از شاخصهای توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، کجی و کشیدگی) و شاخصهای استنباطی (آزمون t تک نمونهای) و برای تجزیه و تحلیل دادهها از (spss21) استفاده شد. یافتهها: مهدهای کودک در شاخصهای فضا و اسباب و اثاث، فعالیتهای روزانه برای مراقبت، زبان و کتاب، فعالیتهای یادگیری، تعاملات، ساختار برنامه، با اختلاف معنادار پایینتر از میانگین معیار (میانگین ۴) بودند و لذا وضعیت مطلوبی نداشتند. بحث و نتیجهگیری: عدم آگاهی والدین نسبت به اهمیت محیط آموزشی مهدهای کودک، عدم مهارت مربیان مهدهای کودک، نبود ابزار جامع برای ارزیابی محیط آموزشی، نظارت ناکافی بر مهدهای کودک و عوامل اقتصادی موجب وضعیت نامطلوب محیط مراقبتی میشود.
Abstract Introduction: Children are affected by their environment, so this effect on their development, too. Therefore, the quality of education and caring environment of children play an important role in theses effective periods of time. One of the solutions to improve the quality of educational environments is to evaluate the quality of kindergartens based on a comprehensive tool. The purpose of this study was to evaluate the educational and care status (furniture space, daily activities for personal care, language and books, learning activities, interactions, central program structure) for children in range of 1 to 3 years of old in Tehran's kindergartens. Research Method: The statistical population of the study contained all non-governmental kindergartens with a license for infants and toddlers (1 to 3 years of old), under the supervision of the Welfare Organization of Tehran Province in 1998 (580 kindergartens) and the sample size had been determined 90 care centers. The sampling method was random-clustering, then the quality measurement scale of child care and education centers (ITERS-3) was used. In this study, descriptive indices (frequency, mean, standard deviation, skewness and elongation) and inferential indices (one-sample t-test) and SPSS software version 21 were used to analyze the data. Results: Kindergartens' environmental conditions such as space and furniture, and other indices consist of daily care activities, books, learning activities, interactions, program structure and the language interacted unfortunately were significantly lower than the average (average 4). Discussion: Lack of parents' awareness of the importance of kindergarten educational environment, lack of skills of kindergarten teachers, lack of comprehensive tools for evaluating the educational environment, insufficient supervision of kindergartens and economic factors cause the unfavorable situation of the care environment.
Machine summary:
هدف از اين پژوهش ارزيابي وضعيت آموزشي و مراقبتي(فضا اسباب واثاث ، فعاليت هاي روزانه براي مراقبت شخصي ، زبان و کتاب ، فعاليت هاي يادگيري، تعاملات ، ساختار برنامه مرکز) براي کودکان ١ تا ٣ سال در مهدهاي کودک شهر تهران بوده است .
در اين چک ليست ها کمتر به رده سني شيرخوار و نوپا توجه شده است (رزاقيان ،١٣٩٤) و از سوي ديگر براساس استانداردهاي پذيرفته شده جهاني نيستند، برهمين اساس براي ارزيابي همه جانبه کيفيت محيط آموزشي و مراقبتي کودکان زير سه سال پژوهش پيش رو از ابزار جهاني جديدي با نام مقياس سنجش کيفيت مراکز نگه داري و آموزش کودکان (تولد تا ســـه ســـال )، (٣١-ITERS) اســـتفاده کرده و به ارزيابي وضعيت آموزشي در مهدهاي کودک غيردولتي براي کودکان زير سه سال شهر تهران در سال ١٣٩٨ پرداخته است .
پژوهش پيش رو با هدف ارزيابي وضعيت آموزشي و مراقبتي(فضااسباب واثاث ، فعاليت هاي روزانه براي مراقبت شخصي، زبان و کتاب ، فعاليت هاي يادگيري، تعاملات ، ساختار برنامه مرکز) براي کودکان ١-٣ سال در مهدهاي کودک شهر تهران در سال ١٣٩٨، از ابزارجهاني مقياس سنجش کيفيت مراکز نگه داري و آموزش کودکان (تولد تا سه سال )، (٣-ITERS) استفاده کرده و به ارزيابي وضعيت آموزشي در مهدهاي کودک براي کودکان زير سه سال شهر تهران در سال ١٣٩٨ پرداخته است .
جدول ٢: پايايي شاخص هاي مقياس سنجش کيفيت نگه داري و مراقبت کودکان در مطالعه حاضر (به تصویر صفحه مراجعه شود) براي اجراي اين پرســشــنامه درگام نخســت ، جامعه آماري پژوهش يعني تعداد مهدهاي کودک زير نظر سازمان بهزيستي شهر تهران مشخص شده است .