Abstract:
نویسندگان و مبلغان بهائی، ادعا م یکنند در بهائیت توجه ویژ های به تعلیم و تربیت شده و بهائیان پیشاهنگ و اولین ارائه کننده آموزش علوم جدید و پیشگام در تاسیس مدارس نوین در ایران هستند. بااین حال، مطالعۀ تاریخ تاسیس مدارس نوین در ایران، نشان می دهد پیشینۀ آشنایی ایرانیان با مدارس نوین به سبک اروپایی و آموزش علوم جدید و تاریخچه تاسیس مدارس نوین در ایران، حدود هشتاد سال قبل از تاسیس اولین مدرسه سبک نوین بهائی در ایران است و این ادعای بهائیان نادرست است. در این مطالعه مشخص گردید
که اولا، آشنایی بهائیان با علوم جدید و مدارس نوین ربطی به تعالیم و نوشت ههای باب و بهاء و عبدالبهاء نداشته؛ بلکه عبدالبهاء با مطالعۀ نشریات و ملاحظۀ مدارس سبک اروپایی در کشورعثمانی، با این مدارس آشنا شده است؛ لذا بحث پیشگامی بهائیان در تاسیس مدارس نوین جایگاهی ندارد. ثانیا، انگیزه اصلی
گردانندگان بهائیت برای تاسیس مدرسه، اقدام برای تبلیغ دان شآموزان مسلمان و تاثیرگذاری بر والدین آن ها بوده است. ثالثا، چون بهائیان ایرانی آشنایی چندانی با علوم جدید نداشتند، برای راه اندازی و تقویت مدرسه خود، از محفل ملی بهائیان امریکا کمک خواسته و آ نها چند خانم مبلغ مهاجر را به ایران اعزام کردند.
الکتاب والدعاه البهاي یین، یزعمون بوجود توجه خاص فی البهايیه للتعلیم والتربیه وان البهايیین
هم الطلیعه وهم اول من عرض تعلیم العلوم الحدیثه وانهم الطلیعه فی تاسیس المدارس الحدیثه
فی ایران. لکن بالرغم من کل هذه المزاعم فانه من خلال دراسه تاریخ تاسیس المدارس الحدیثه
فی ایران، یتضح لنا ان تاریخ تعرف الایران یین علی المدارس الحدیثه علی النمط الاوربی وتعلیم
العلوم الحدیثه وتاریخ تاسیس المدارس الحدیثه فی ایران، یعود الی نحو ثمانین عاما قبل تاسیس
اول مدرسه تعمل حسب النمط الغربی من قبل البهايیه فی ایران ولذلک فان مزاعم البهاي یین بهذا
الشان خاطيه. ویتضح لنا من خلال هذه الدراسه اولا، ان تعرف البهايیین علی العلوم الجدیده
والمدارس الحدیثه لاعلاقه له بتعالیم وکتابات الباب وبهاء وعبدالبهاء؛ بل ان عبدالبهاء قد تعرف
علی تلک المدارس من خلال مطالعه المجلات ومشاهده المدارس التی افتتحت علی النمط
الاوربی فی الدوله العثمانیه؛ لذلک فالزعم بان البهاي یین کانوا فی الطلیعه بتاسیس المدارس
الحدیثه کلام فارغ. وثانیا، ان الدافع الاصلی لمروجی البهايیه من تاسیس المدارس، کان الهدف
منه الدعایه بین التلامیذ المسلمین والتاثیرعلی ابايهم. وثالثا، بما ان البهايیین الایران یین لم
یطلعوا کثیرا علی العلوم الجدیده، لذلک نجدهم استعانوا بمحافل البهاي یین الامر ییکین فی
افتتاح مدارسهم ورفدها بالمعلمین،وقد عمدت محافل البهايیه الامر یکیه الی اعداد عده نسوه
للهجره الی ایران .
Baha’i writers and missionaries claim that Baha’is pay special attention to education and
that Baha’is are the pioneers and the first providers of modern science education and pioneers
in the establishment of modern schools in Iran. However, the study of the history
of the establishment of modern schools in Iran shows that the background of Iranians
familiarity with European-style modern schools and the teaching of new sciences and
the history of the establishment of modern schools in Iran are about eighty years before
the establishment of the first modern-style Baha’i school in Iran, and this Baha’is claim
is incorrect.
In this study, it was found that, firstly, the familiarity of Baha’is with modern sciences
and new schools has nothing to do with the teachings and writings of the Bab, Bahaullah
and Abdu’l-Baha’; Rather, Abdu’l-Baha got acquainted with these schools by studying
the publications and observing the European-style schools in the territory; Therefore, the
discussion of Baha’i pioneers in the establishment of new schools has no place.
Secondly, the main motivation of the Baha’i leaders to establish the school was to teach
and convert Muslim students and influence their parents. Thirdly, because the Iranian
Baha’is were not very familiar with new sciences, they asked for help from the American
Baha’i National Assembly to establish and strengthen their school, and they sent some
migrant women missionaries to Iran.
Machine summary:
بااینحال، مطالعۀ تاریخ تأسیس مدارس نوین در ایران، نشان میدهد پیشینۀ آشنایی ایرانیان با مدارس نوین به سبک اروپایی و آموزش علوم جدید و تاریخچه تأسیس مدارس نوین در ایران، حدود هشتاد سال قبل از تأسیس اولین مدرسه سبک نوین بهائی در ایران است و این ادعای بهائیان نادرست است.
مقدمه نویسندگان و مبلغان بهائی، همچون تورج امینی، فاضل غیبی، فریدون وهمن و موژان مومن ادعا میکنند در بهائیت توجه ویژهای به تعلیموتربیت شده و بهائیان پیشاهنگ و اولین ارائهکننده آموزش علوم جدید و پیشگام در تأسیس مدارس نوین در ایران هستند ولی مطالعه دقیق تاریخ تأسیس مدارس نوین در ایران، نادرستی این ادعا را برملا میسازد.
در این مقاله به بررسی پیشینه آشنایی ایرانیان با مدارس نوین سبک اروپایی و آموزش علوم جدید و تاریخچه تأسیس مدارس نوین در ایران، که البته حدود هشتاد سال قبل از تأسیس اولین مدرسه سبک نوین بهائی در ایران است، پرداختهایم.
اولین مدارس سبک نوین در ایران بهوسیلۀ گروه میسیونری (مسیحی) امریکایی از دهه دوم قرن نوزدهم میلادی به بعد، بهتدریج در ارومیه، تبریز، اصفهان، همدان و تهران تأسیس شدند.
مدارس نوین از اوایل قرن نوزدهم در ایران راهاندازی شدند و مدرسه دارالفنون نیز فعالیت رسمی خود را در رشتههای مهندسی و پزشکی و رزمی از سال 1851 آغاز کرد...