Abstract:
برابری و عدم تبعیض در برخورداری از تامین اجتماعی یکی از اصول اساسی و بنیادین اسلام بوده و در این مکتب الهی تمامیآدمیان به اعتبار خلقت انسانی و اصل انسانیت با هم برابرند و کسی را بر دیگری هیچگونه امتیاز و برتری نیست و به تعبیر قرآن مجید همه انسانها از یک نفس واحد خلق شده اند. قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز با الهام از تعالیم آسمانی، برخی از اصول خود را بدان اختصاص داده و دولت را به عنوان متولی تامین اجتماعی در جامعه قلمداد نموده، هر چند که حوزه شمول تامین اجتماعی بسیار گسترده می باشد، اما قانونگذار، مکانیسم هایی را به جهت حمایت مالی دولت از تامین اجتماعی مدنظر قرار داده است، با این وصف از جمله مبانی مهم مداخله دولت در نظام تامین اجتماعی را می توان قانون اساسی و اسناد بین المللی دانست که در این مقاله به روش توصیفی اسنادی رویکرد حمایتی دولت و اصل برابری در برخورداری از تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته. نتیجه حاصله آنکه دولت نیز اهدافی در این حوزه برای خود متصور است که از جمله آنها می توان به تضمین رفاه اجتماعی، استمرار در عدالت توزیعی، برابری و منع تبعیض و همچنین اعمال حاکمیت از آن دست محسوب می گردد.
Machine summary:
به عنوان نمونه ، بخش سلامت جامعه و هزينه هاي سنگين درمان ، که دولت ها از طريق تامين اجتماعي، خدمات آنها را عرضه مينمايند در صورت ظهور رکود اقتصادي، ميتواند هزينه هاي سنگين و سرسام آوري را بر دوش دولت ها بگذارد و در صورت عدم انجام به تعهدات ، هزينه هايي ديگري همچون عدم رضايت مندي جامعه و امثالهم گريبان دولت ها را خواهد گرفت به اين علت ، دلايل متفاوتي ميتواند پايه و مبناي دخالت دولت در تامين اجتماعي را فراهم سازد و مهمترين مسئله اي که مطرح ميباشد اين است که اصل برابري و عدم تبعيض در برخورداري از تامين اجتماعي و مباني مداخله دولت در آن از چه جايگاهي برخوردار است ؟ فرضيه اي که در پاسخ به اين سوال ميتوان مطرح نمود، اينکه توجه به تامين اجتماعي بر محوريت اصل برابري و عدم تبعيض اين اصل يکي از اصول اساسي و بنيادين اسلام ميباشد که قانون اساسي نيز با الهام از آن برخي از اصول خود را بدان اختصاص داده و به صراحت به موضوع تامين اجتماعي و مداخله دولت در آن را مورد اشاره قرار داده است اصل ٢٩ قانون اساسي و اجراي آن به نوعي تعهدات سازمان تامين اجتماعي را تضمين نموده است و به لحاظ حقوقي دولت به عنوان سکاندار تضمين آن محسوب ميشود.