Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی برنامه درسی رشته کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات در آموزش از دیدگاه صاحبنظران بود. این پژوهش از نوع کیفی بود که با استفاده از روش زمینهیابی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، اساتید شاغل در دانشگاههای اصفهان، صنعتی شریف، کردستان، علامه طباطبایی و تربیت مدرس بود که با 15 از آنان مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه به صورت نیمه ساختار یافته انجام گرفت که روایی محتوایی سوالات از قبل مورد تایید چند نفر صاحبنظر در حوزه قرار گرفت. بعد از جمعآوری اطلاعات موردنظر، با از روش مقولهبندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در بخش اهداف برنامه درسی رشته فنآوری اطلاعات در آموزش تاکید اصلی بر ایجاد مهارتهای کاربردی و ظرفیت کارآفرینی دانشجویان بود. در بخش محتوا، تلفیق واحدهای نظری و عملی و اولویت داشتن جنبه کاربردی و همچنین نوآوری در محتوا از مقولههای مهم بود. در بخش راهبردهای یاددهی- یادگیری و روشهای ارزشیابی، مصاحبهشوندگان تنوع در روشها و همچنین روشهای عملی و آزمایشگاهی را در کنار روشهای پروژهای پیشنهاد دادند.
Information technology, education, design, validatioThe purpose of this research is to design and validate graduate curriculum of
information technology in the education of experts. This qualitative study was
conducted using Survey.The statistical population of professors working in
universities, Sharif, Kurdistan, Allameh Tabatabai and Tarbiat Modarres that 15 of
them were interviewed. Semi-structured interviews were carried out to confirm the
validity of the content of the questions many people were experts in the field. After
gathering the required information, the methods were analyzed Categorization.The
results showed thatthegoalsof information technology ineducationcurriculumwould
focuson the development ofpracticalskillsandentrepreneurial capacity
ofstudents.Thecontent, combiningpractical and theoretical
coursesandpracticalsuperiorityandinnovationin the contentof theIntragroupwasimportant.
Theteaching-learning strategiesandassessmentmethods,
Respondents varietyofmethodsandpracticalmethodsand
laboratorymethodsintheproposed Project.
Machine summary:
در مطالعات خارجي نيز (٢٠١٠ Pachuau &Mulder ) بر لزوم تقويت مهارت هاي کاربردي دانشجويان و تدوين برنامه درسي عملي- محور، (٢٠١٠ Wesselink & Biemans Gulikers Mulder) بر لزوم گنجاندن محتواي جديد و به روز در برنامه درسي، و (٢٠٠٩ Miller &Roth McDaniel) و Harpaz (٢٠٠٦ Ehrenfeld Balik) بر لزوم توجه به نيازهاي درحال تغيير دانشجويان و همچنين لحاظ کردن مفاهيم و موضوعات اساسي حوزه ، در طراحي برنامه درسي جديد يا تحول در برنامه درسي جديد تأکيد داشتند.
فصلنامه مديريت دانشگاهي ١٠٨ سال اول ، شماره چهارم ، زمستان ١٤٠١ در پژوهشي (٢٠١٠ Nili- Ahmadabadi) با هدف بررسي کاربردي بودن رشته تکنولوژي آموزشي ازنظر دانشجويان و محتواي برنامه درسي مصوب ، که با استفاده از دو روش تحليل محتوا و پيمايشي (نظرسنجي از دانشجويان ) انجام گرفت ، نشان داد که در بسياري از دروس تخصصي بين اهداف دروس ، عناوين و زير عنوان هاي نوشته در سرفصل دروس با واحدهاي عملي همخواني لازم وجود ندارد.
فصلنامه مديريت دانشگاهي ١١٣ سال اول ، شماره چهارم ، زمستان ١٤٠١ سؤال اول پژوهشي: اهداف برنامه درسي رشته فن آوري اطلاعات در علوم تربيتي بايد بر چه مواردي تأکيد داشته باشد؟ اکثريت مصاحبه شوندگان (حدود ٨٥%) در ارتباط با سؤال مذکور اظهار داشتند که اهداف دوره بايد مبتني بر ايجاد مهارت هاي کاربردي و عملي دانشجويان باشد تا بتوانند در حوزه کاري خود از آن ها استفاده کنند.
I Barghi Designing and Validation of Favorable Problem-Based Curriculum Pattern in E- Learning Universities; A Combinational Study Bimonthly of Education Strategies .
Survey of MS & MA curriculum of Instructional Technology from the ٨٣٫-٦٩ ٫(٨)٢ Journal of Letter of Higher Education perspective of staff and students [In Persian].