Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی و عزت نفس در رابطة بین سبک های تفکر و اضطراب امتحان دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی بود. تمامی دانشآموزان دختر پایة یازدهم دورة متوسطة دوم تبریز که در سال تحصیلی 99-1398 به تحصیل مشغول بودند، جامعة آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونة مورد مطالعه 430 دانشآموز بود که به روش خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های اضطراب امتحان ابولقاسمی و همکاران (1388)، خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران (2000)، سبک تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) و مقیاس عزتنفس روزنبرگ (1965) بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد روابط مستقیم روابط مستقیم خودکارآمدی، عزت نفس و سبک تفکر آزاداندیش، اجرایی، بروننگر و جزئینگر بر اضطراب امتحان دانشآموزان معنادار است (05/0>P). سبکهای تفکر تفکر اجرایی، آزاداندیش، بروننگر و کلینگر با میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی، بر اضطراب امتحان دانشآموزان اثر غیر مستقیم دارند (05/0>P). سبک تفکر اجرایی، جزئینگر، قانونگذار و کلینگر با میانجیگری عزت نفس، بر اضطراب امتحان دانشآموزان اثر غیر مستقیم دارند (05/0>P). مدل پژوهش دارای برازش بوده و تأیید شد. نتایج پژوهش روابط مستقیم و غیر مستقیم خودکارآمدی تحصیلی، عزت نفس و سبک های تفکر را با اضطراب امتحان دانشآموزان تأیید کرد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر معلمان و مشاوران مدارس می توانند با ارتقای خودکارآمدی تحصیلی و تقویت سبکهای تفکر انتزاعی، عینی اضطراب امتحان دانشآموزان را کاهش دهند.
The present study aims to investigate the mediating role. Academic self-efficacy and self-esteem were assessed in the relationship between learning styles and students' test anxiety. The research method was correlation. All the female students of the 11th grade of the second secondary school of Tabriz who were studying in the academic year of 2019-2020, formed the statistical population of the present study. The study sample consisted of 430 students who were selected by cluster sampling method. Data collection tools were Abolghasemi et al. (1996) test anxiety questionnaires, Midgley et al (2000), Kolb learning style (1985) and Rosenberg self-esteem scale (1965). They were. Data analyze with structural model method were used at a significance level of 5%. The results showed that the direct relationships between self-efficacy, self-esteem and free-thinking, executive, extroverted and partial thinking style are significant on students' test anxiety (p. Teachers and school counselors can reduce students' test anxiety by promoting academic self-efficacy and strengthening experimental, abstract, and objective thinking styles.
Machine summary:
استاديار، گروه روان شناسي، واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلمي، زنجان ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٨/١١؛ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٦/٠٨) چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش ميانجي خودکارآمدي تحصيلي و عزت نفس در رابطۀ بين سبک هاي تفکر و اضطراب امتحان دانش آموزان انجام گرفت .
ir پژوهش حاضر برگرفته از رسالۀ دکتري با عنوان «نقش ميانجي عزت نفس و خودکارآمدي تحصيلي در رابطۀ بين سبک هاي تفکر، سبک هاي يادگيري و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر پايۀ يازدهم شهر تبريز» است .
پژوهش حاضر نقش عوامل درون فردي در اضطراب امتحان مورد توجه است و متغيرهاي خودکارآمدي، عزت نفس و سبک هاي يادگيري، مد نظر قرار داده شده اند.
جدول ٣ اثرات مستقيم ، سبک هاي يادگيري، عزت نفس و خودکارآمدي تحصيلي را بر اضطراب امتحان دانش آموزان نشان ميدهد.
جدول ٤ اثرات غير مستقيم ، سبک هاي تفکر، عزت نفس و خودکارآمدي تحصيلي را بر اضطراب امتحان دانش آموزان نشان ميدهد.
(SSE/SSO-١=) Q٢ در پژوهش حاضر ٠/٤٨ است که نشان ميدهد متغيرهاي سبک هاي تفکر، خودکارآمدي تحصيلي و عزت نفس در تبيين متغير اضطراب امتحان موفق بوده اند.
به طور کلي، نتايج پژوهش حاضر مشخص کرد خودکارآمدي تحصيلي به همراه سبک هاي تفکر نقش مؤثري در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر پايۀ يازدهم دارند.
Test-anxiety and seOI-eIIicacy: a study on the students oI IsOaPic Azad University, Branch oI Southern Khorasan.