Abstract:
یکی از عوامل مهمی که میتواند وضعیت تحصیلی دانشجویان تاثیر منفی داشته باشد، اعتیاد به اینترنت است.
هدف از پژوهش بررسی ارتباط بین اعتیاد به اینترنت و اشتیاق تحصیلی در دانشجویان بود، روش پژوهش توصیفی - همبستگی است. در این پژوهش ۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری، شهرستان سبزوار در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشههایی انتخاب شدن و به پرسشنامه اعتیاد به اینترنت و مقیاس اشتیاق تحصیلی پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگریسیون تحلیل شدند که نشان میدهد بین اعتیاد به اینترنت و اشتیاق تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد، به عبارتی دیگر با افزایش یکی دیگری کاهش مییابد.
نتایج تحقیق حاضر دلالت بر نقش منفی اعتیاد به اینترنت در اشتیاق تحصیلی دانشجویان دارد بنابراین در برنامههای مبتنی بر ارتقاء اشتیاق و عملکرد تحصیلی دانشجویان به این موارد توجه ویژه شود.
Machine summary:
معادله رگرسیون با استفاده از ضرایب استاندارد (اعتياد به اينترنت) 386/ 0= اشتياق تحصيلي نتیجهگیری: با توجه به نقش اعتیاد به اینترنت در اشتیاق تحصیلی دانشجویان می توان نتیجه گرفت که استفاده از اینترنت در کنار مزایای تحصیلی و آموزشی مختلفی که دارد اگر مدیریت نشود به صورت افراطی مورد استفاده قرار گیرد نه تنها مفید نخواهد بود بلکه با پیامدهای منفی همچون کاهش اشتیاق تحصیلی همراه خواهد بود با بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و اشتیاق تحصیلی در این پژوهش نشان داده شد که رابطه منفی و معناداری میان این دو متغیر در دانشجویان وجود دارد فهرست منابع و مآخذ ــ توکلی سمیرا، گنجی بینظیر، بنی اسدی شهر بانک فائزه و اسدی سکینه خرداد- تیر ۱۳۹۵) (بررسی روابط بین اعتیاد به اینترنت و اشتیاق تحصیلی دانشجویان) مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی - سال ۹ _شماره ۲ ــ حسن زاده رمضان، آذر ۱۳۸۸) (اعتیاد به اینترنت در دانشجویان، تهدیدی بر سلامت روان) - نظام سلامت ــ زارع زاده کمال، کدیور پروین۲۰۰۷) (مقایسه خودکارآمدی و خلاقیت در دانشآموزان کاربر اینترنت و دانش آموزان غیر کاربر، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره ۸۹ ــ شائق سمیه، آزاد حسین، بهرامی هادی تابستان ۱۳۸۸) (بررسی اعتیاد به اینترنت و رابطه آن با ویژگیهای شخصیتی در نوجوانان تهران_اصول بهداشت روانی، دورهی ۱۱، شماره۲، صص۱۴۹-۱۵۸ ــ شفیعی زهره، سجادیان ایلناز، ناری محمدعلی، پاییز ۱۳۹۹) (اثربخشی طرحواره درمانی و سرزندگی تحصیلی خودنظم جویی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی دانشجویان، مجله علوم روانشناختی دوره ی ۱۹، شمارهی ۹۳ ــ عباسی مسلم، اعیاری نادر، شفیعی هادی، پیراتی ذبیح، بهمن- اسفند ۱۳۹۴) (نقش بهزیستی اجتماعی و سرزندگی تحصیلی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری، دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی- دورهی ۹، شماره۱ ــ علوی سیدسلیمان، اسلامی مهدی، مرائی محمدرضا، نجفی مصطفی، جنتی فرد فرشته، رضاپور حسین_پاییز ۱۳۸۹) (ویژگیهای روانسنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ) مجله علوم رفتاری، دورهی ۴، شماره ۳، صفحات ۱۸۹-۱۸۳، مقاله پژوهشی ــ معیدفرسعید، حبیب پورکریم، گنجی احمد۱۳۸۴) (بررسی علل افت انگیزش تحصیلی از دیدگاه دانشآموزان دورهی پیش دانشگاهی با توجه به جنسیت و زمینههای خانوادگی آنها، فناوری آموزش_ دوره ی ۵، شماره ۴، صص ۲۸۷_۲۹۸ ــ مقیمیان مریم، کریمی طیبه ۱۳۹۱) (ارتباط صفات شخصیت و انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری- نشریه پرستاری ایران- دوره ی۲۵، صص۲۰-۱۹ ــ میرصفیان زهرا، سوادکوهی علیرضا- تابستان ۱۳۹۸) (تاثیر ابعاد استقامت ذهنی بر اشتیاق تحصیلی در دانشجویان) دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی- سال بیستم، شماره ۲، صص ۶۹-۷۷ ــ ناستیزایی ناصر، بهار ۱۳۸۸) (بررسی روابط سلامت عمومی با اعتیاد به اینترنت) طبیب شرقی، دورهی ۱۱، شماره ۱ __ Volume 30, June 2020, 100311Corrigendum to “The role of passion in education: A systematic review” [Educational Research Review 19 (2016) __ 173–188] Author links open overlay panelZuleicaRuiz-AlfonsoJaimeLeónUniversity of Las Palmas deGran Canaria,SpainAvailable online 23 January 2020, Version of Record 8 June 2020.