Abstract:
در دنیای مبتنی بر دانش و اطلاعات امروز، رابطه دانشآموز و مدرسه به عنوان مهمترین نهاد دخیل در آموزش، بسیار مورد توجه میباشد. متغیرهای زیادی در این ارتباط دخیل بوده و آن را تحت تأثیر قرار میدهند. در همین راستا این پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر جوخانواده و جومدرسه بر پیوند با مدرسه با میانجیگری نقش خودشفقت ورزی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر کنگاور به تعداد 3600 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. به این منظور تعداد 520 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای پیوند با مدرسه رضاییشریف و همکاران، جومدرسه لی و همکاران، جوخانواده هیلبرن و خودشفقتورزی نف را به صورت الکترونیکی تکمیل کردند. پس از گردآوری دادهها، مدلیابی معادلات ساختاری برای آزمون مدل پیشنهادی و فرضیهها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که جومدرسه و جو خانواده با خود شفقت ورزی و پیوند با مدرسه رابطه معنیدار و مثبت دارد. همچنین جو خانواده و جو مدرسه از طریق خود شفقتورزی بر پیوند با مدرسه اثرگذار است. یافتهها نشان میدهد با توجه داشتن به متغیرهای جوخانواده، جومدرسه و خودشفقتورزی، میتوان افزایش پیوند با مدرسه در دانشآموزان را انتظار داشت.
In today's world of knowledge and information, the relationship between the student and the school as the most important institution involved in education, has received much attention. Many variables are involved in this relationship and have affect it. In this regard, the present study was conducted with the aim of investigate the effect of family and homosexuality on the relationship with the school bonding mediation by the role of self-compassion.The statistical population of the study was all 3600 first grade high school students in Kangavar in the academic year 1300-1400. For this purpose, 520 students have been selected by cluster sampling method and electronically completed the questionnaires related to school bonding Rezaei Sharif et al., school climate Lee et al, family climate Hill burn, self-compassion Neff. After collecting data, structural equation modeling was used to test the proposed model and hypotheses. The results showed that school climate and family climate have a significant and positive relationship with self-compassion and school bonding. The climatr of the family and the climate of the school also influence the school bonding through self-compassion. Findings show that considering the variables of family climate, school climate and self-compassion, an increase in school bonding was expected in students.
Machine summary:
واژههای کلیدی: پیوند با مدرسه، جوخانواده، جومدرسه، دانشآموزان The effect of family and school environment on school bonding mediated by the role of self-compassion of junior high school students Alireza Merati.
از آنجا که پیوند اجتماعی در محیط مدرسه متناسب با این مفهوم است، کاربرد آن، بهویژه هنگام در نظر گرفتن مولفههای منفرد آن، میتواند به منظور کمک به بهبود پیشرفتهای دانشآموزان کم عملکرد با مشکلات دلبستگی/ پیوند با مدرسه در نظر گرفته شود (Dale hall, 2015) پژوهشهای انجام شده در زمینه پیوند با مدرسه به نتایج متعددی انجامید، به عنوان مثال بررسیها نشان میدهند که این مؤلفه همبستگی مثبتی با انگیزش تحصیلی و موفقیت تحصیلی دانشآموزان (Wentzel, Battle Russell, Looney, 2010) تمایل به شرکت در فعالیتهای فوق برنامه مدرسه (Saelhof, 2009) بهزیستی روانشناختی (Roffy, 2011)، (Ashly, Ennis, Owusu-Ansha, 2012) سلامت روانی و جسمانی، عزت نفس بالا Mo, Singh, 2015))، بهبود عملکرد تحصیلی، بروز رفتار مطلوب و حضور بهموقع آنان در مدرسه (Ito, 2011) دارد.
همچنین پژوهشهای بسیاری نشان دادهاند که خودشفقتورزی به طور مثبتی با پیوند با مدرسه، شادکامی، سبک هویت، خوشبینی، خرد، خلاقیت و ابتکار شخصی رابطه دارد (Hollis-Walker & Colosimo, 2011)، (Xavier, Pinto, Gouveia, Cunha, 2016)، (Jiang, You, Zheng, Lin, 2017)، (Clear, Gumley, OConner, 2019)، (Hasking, Boyes, Finlay, Jones, McEvoy, Rees, 2019).
Rezaee Sharif and all (2015) روایی محتوا، پیشبین و سازه این پرسشنامه را مورد تایید قرار دادند و ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و خردهمولفههای دلبستگی به معلم، دلبستگی به مدرسه، دلبستگی به کارکنان مدرسه، مشارکت در مدرسه، باور و تعهد به مدرسه را به ترتیب 93/0، 88/0، 80/0، 81/0، 73/0، 73/0، 70/0 گزارش نمودند همچنینJafari harandi, Azhari, Fazlollahi Ghomeyshi (2020), در پژوهش خود، ضریب آلفای کرونباخ این ابزار را برابر 89/0 گزارش کردهاند.