Abstract:
اعتیاد به اینترنت نوعی اختلال کنترل تکانه است که به استفاده بیش از حد از اینترنت اطلاق میشود، هدف این پژوهش بررسی این سوال است که آیا پرخاشگری، قانونگریزی و بیشفعالی در نوجوانان توان پیشبینی اعتیاد به اینترنت را دارد؟. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان مقطع دوم متوسطه سال تحصیلی 99-98 مدارس ارومیه بودندکه از بین آنها 400 نفر به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خودگزارشی نوجوانان آخنباخ (Achenbach,1991) و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (Young,1998) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون همزمان مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان میدهد پرخاشگری و بیشفعالی به طور معناداری اعتیاد به اینترنت دانش آموزان را پیش بینی میکنند (01/0>p). همچنین قانونگریزی در پیشبینی اعتیاد به اینترنت تاثیر معنیداری نداشت. طبق یافتههای پژوهش حاضر، با کاهش میزان پرخاشگری و بیش فعالی در دانش آموزان، میتوان گرایش به اعتیاد به اینترنت را کاهش داد.
Internet addiction is a type of impulse control disorder that refers to the excessive use of the internet, the purpose of this study is to investigate the question of whether aggression, law-aversion, and hyperactivity in adolescents can predict Internet addiction? This research is a descriptive correlational study. The statistical population of this study was all high school students in the 2019-20 academic year of Urmia schools, from which 400 people were selected by multi-stage cluster sampling method. In this study, The Achenbach Youth Self-Report Scale (Achenbach, 1991) and Internet Addiction Questionnaire (Young,1998) were used to collect information. Data were analyzed using simultaneous regression analysis. The results of this study showed that aggression and hyperactivity significantly predict students' internet addiction (p< 0/01) Also, law-aversion has no significant effect on predicting internet addiction. According to the findings of the present study, by reducing the level of aggression and hyperactivity in students, the tendency to Internet addiction can be reduced.
Machine summary:
Keywords: internet addiction, aggression, hyperactivity, law-aversion, students, high مقدمه امروزه اینترنت به عنوان ابزاری بسیار مهم برای آموزش، سرگرمی، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و ارتباطات تلقی میشود (Poli, 2017)، به طوری که این فناوری توانسته است بسیاری از جنبه های زندگی افراد را تغییر داده (Mihajlov &Vejmelka, 2017) و به بخش جدایی ناپذیری از زندگی آنان تبدیل شود (Choi, Chun, Lee, Han, Park, 2017).
پژوهش ها نشان داده اند که اعتیاد به اینترنت با ناگویی هیجانی، تکانشگری (De Berardis, D’Albenzio, Gambi, Sepede, Valchera, 2009)، نشانههای تجزیهای (Bernardi & Pallanti, 2009)، سوءمصرف مواد(Korkeila, Kaarlas, Jaaskelainen, Vahlberg & Taiminen, 2010)، اختلالات عاطفی و افسردگی(Ko, Yen & Chen,2008)، رفتار پرخاشگر(Ko, Yen, Liu, Huang & Yen, 2009) اختلالات اضطراب اجتماعی (Ko, Yen, Chen, Yeh, Yen, 2009)، اختلالات شخصیت (Bernardi & Pallanti, 2009)، اختلالات وسواسی(Ha, Yoo, Cho, Chin, Shin et al, 2006)، اختلال نقص توجه/بیش فعالی(Ko, Yen, Chen, Yeh, Yen, 2009, Yoo, Cho, Ha, Yune, Kim et al, 2004)، همبود است.
این کوچک شدن را میتوان با کاهش نیروی مهاری که برای اجتناب از اعمال نادرست لازم است و همچنین کاهش خودآگاهی افراد از اهدافشان در ارتباط دانست که می تواند به بروز رفتارهای پرخاشگرانه در افراد مبتلا به اعتیاد به اینترنت منجر شود (Zhou, Lin, Du, Qin, Zhao et al, 2011, Yuan, Qin, Wang, Zeng, Zhao et al, 2011 ) از دیگر اختلالاتی که با گرایش به اعتیاد به اینترنت همابتلایی قابلتوجهی دارد، اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (است (Dalbudak & Evren, 2014).