Abstract:
این نوشتار، کوشیده است تا مهارتهای کلان و خُرد را در حوزه روابط بین فردی بیان کند و آنها را برای مخاطب خاص (مبلّغان) باورپذیر سازد و انطباق دهد. این مهارتها شامل سه بخش عمده است: مهارتهای لازم برای شروع ارتباط، مهارتهای لازم برای ادامه ارتباط و مهارتهای سازگاری با دیگران. نگارنده پس از بیان ریزموضوعات، وارد مقایسه و تطبیق با آموزههای دینی شده است و با تحلیل و توصیف هر مهارت، آیات و روایات متناسب را بیان نموده است.نتیجه این بررسی که با روش توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته، حاکی از این نکته است که مبلّغان دینی با مجهز شدن به مهارتهای ارتباطی و استفاده از دانش روز، میتوانند زمینه موفقیتهای تبلیغی بیشتری را بهدست آورند.
This article has tried to explain the macro and micro skills in interpersonal relationships, make them believable for the specific audience (propagators of religion), and then adapt them. These skills include three major parts: skills necessary to initiate communication, skills necessary to continue communication, and skills to adapt to others. After explaining the minor topics, the author has entered into comparison and adaption through religious teachings and by analyzing and describing each skill, he has referred to relevant verses (of the Qur'an) and narratives. The result of this study, which was carried out via a descriptive-analytical method, suggests that propagators of the religion, by being equipped with communication skills and using modern knowledge, can be more successful in propagation