Abstract:
تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل تصمیمات برونسپاری خدمات در زنجیره تامین ورزش همگانی انجام گرفت. پژوهش حاضر با استفاده از طرح نظاممند نظريه داده بنياد و برمبناي رويكرد نگاشت شناختي فازي انجام شده است. با مصاحبههاي عميق و نيمه ساختاريافته با 18 نفر از متخصصان صنعت ورزش، ورزش همگانی، زنجیره تامین و برونسپاری، مفاهيم و مؤلفههاي تصمیمگیری بهینه در حوزه برونسپاری خدمات ورزشی شناسايي گردید. بعد از خلاصهسازی و تم بندی موارد مطرح شده از سوی متخصصان، 6 شاخص اصلی و 20 شاخص فرعی در تصمیمگیری برونسپاری خدمات در زنجیره تامین ورزش همگانی به دست آمدند. سپس براساس دانش خبرگان، روابط بين مفاهيم درقالب نقشههاي شناخت فازي ترسيم شد. برای رسم نقشههای شناختی فازی و محاسبه شاخصهای مربوط به آن از نرم افزارهای Excel، FCMapper و FCM EXPERT استفاده شد. شاخصهاي مربوط به نقشههاي شناختي بيانگر این بود که طراحی و استقرار نظامهای ارزیابی برونسپاری، کنترل و مقایسه شرایط قبل و بعد از برونسپاری و کیفیت پذیرنده برونسپاری، به ترتیب دارای بیشترین درجه مرکزیتاند؛ بدین معنی که بیشترین تاثیرگذاری را در سیستم تصمیمگیری برونسپاری را دارند. درنهایت، اثر سیاستهای مختلف تصمیمگیری برونسپاری در عناصر نگاشت در قالب دو دسته سناریو بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که با توجه به نقشه شناختی فازی، تصمیمگیري اصولی و علمی برونسپاري خدمات در زنجیره تامین ورزش همگانی، حاصل توجه همه جانبه به شاخصهای تصمیمگیری است. نتایج این پژوهش ميتواند ياريگر مديران ورزشی جهت اتخاذ تصميمات مناسب براي برونسپاری بخش خدمات ورزش همگانی و موفقیت در آن باشد.
The present study aimed to provide a model for decisions on outsourcing service in sport for all supply chain. The present study has been done using a systematic design of data foundation theory and based on fuzzy cognitive mapping approach. Through in-depth and semi-structured interviews with 18 experts in the sports industry, sport for all, supply chain and outsourcing, the concepts and components of optimal decision-making in the field of outsourcing of sports services were identified. After summarizing and categorizing the issues raised by the experts, 6 main indicators and 20 sub-indicators were obtained in the decision to outsource services in the public sports supply chain. Then, based on the knowledge of experts, the relationships between concepts were drawn in the form of fuzzy cognition maps. Excel, FCMapper and FCM EXPERT software were used to draw fuzzy cognitive maps and calculate the related indicators. Indicators related to cognitive maps indicated that the design and implementation of outsourcing evaluation systems, control and comparison of pre- and post-outsourcing conditions and the quality of outsourcing recipients, respectively, have the highest degree of centrality; this means that they have the most impact on the outsourcing decision-making system. Finally a set of Outsourcing the Decisions policies were examined as two different scenarios. The results of this study show that according to the fuzzy cognitive map, the principled and scientific decision-making of outsourcing services in the sport for all supply chain is the result of comprehensive attention to decision-making indicators. The results of this study can help sports managers to make appropriate decisions to outsource the sport for all services sector and succeed.