Abstract:
زمینه و هدف: اینکه یک متن تا چه اندازه با متون قبل، معاصر و بعد از خود در ارتباط بوده و در حوزه های زبانی، معنایی و... از آن متون متاثر باشد، بسته به اهمیت و ارزشمندی آن متن، فراوان موردبررسی شارحان و منتقدان قرار میگیرد. آنچه در نقد نوین متون، مورد توجه و تاکید بیشتر است نوع ارتباطگیری و گفتگومندی است که در سایۀ بینامتنیت و بیناذهنیت به ایجاد شبکه های گفتگو با متون قبل، معاصر و آینده برقرار میگردد. اصطلاح بینامتنیت و بیناذهنیت و... را از اندیشه های باختین و طرفداران او باید جستجو کرد. با این حال بررسی انواع گفتگومندی و کاربستهای آن میان مولف، راوی، متن و مخاطب برای تعیین درجه بندی متون اهمیت دارد؛ متنی مانند منطق الطیر عطار بعنوان منظومۀ ارزشمند عرفانی فارسی میتواند حلقۀ میانی بسیاری از این گفتگوها باشد. در این تحقیق نگارنده بر آن است در متن موردنظر، انواع شگردهای مولف/ راوی را در ایجاد شبکۀ گفتگومندی و ارتباطات بینامتنیت رصد نماید.
روش مطالعه: از آنجایی که این تحقیق با تکیه بر متن منطق الطیر عطار صورت میگیرد، تلاش نگارندگان بر آن خواهد بود تا مفاهیم نظریه های مطرحشده را در متن، به روش کتابخانه ای و نمونه برداری تحت بررسی قرار دهند.
یافته ها: متن منطق الطیر سرتاسر، صحنۀ گفتگومندی بینامتنی و ارتباط با متون گذشته و کتابهای مقدس است.
نتیجه گیری: عطار در منطقالطیر با بهره گیری از خصایص انسانی، نمادها و سمبلها و با بکارگیری ابزارهای گفتگو، شبکه ای از گفتگوی میان نسلها و میان اقشار مختلف جامعه را ایجاد میکند. وجود روایتهای مشترک میان منطقالطیر و آثار متقدم و متاخر ازجمله مثنوی معنوی مولانا و متون پس از آن، موید وجود روابط گفتگومند در متن است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: To what extent a text is related to previous, contemporary and later texts and is influenced by those texts in the linguistic, semantic, etc. fields, depending on the importance and value of that text, it is often investigated by commentators and scholars. Critics are placed. What is more important and emphasized in the criticism of modern texts is the type of communication and dialogue that is established in the shadow of intertextuality and intersubjectivity to create dialogue networks with previous, contemporary and future texts. The term intertextuality and intersubjectivity, etc., should be searched for in the thoughts of Bakhtin and his fans. However, examining the types of dialogue and its applications between the author, the narrator, the text and the audience is important to determine the grading of the texts; A text like Mantiq al-Tair as a valuable Persian mystical system can be the middle link of many of these conversations. In this research, the writer aims to observe the types of methods of the author/narrator in the creation of a conversational network and intertextual communication in the target text.
METHODOLOGY: Since this research is based on the text of Mantiq al-Tair, the authors will try to examine the concepts of the theories presented in the text, using the library and sampling method.
FINDINGS: The text of Mantiq al-Tair throughout is a scene of intertextual dialogue and connection with past texts and holy books.
CONCLUSION: Attar creates a network of dialogue between generations and between different strata of society by using human characteristics, symbols and using communication tools. The existence of common narratives between Mantiq al-Tair and earlier and later works, including the Masnavi of Rumi and later texts, confirms the existence of dialogue relationships in the text.
Machine summary:
com ORIGINAL RESEARCH ARTICLE The pattern of dialogue and intertextuality In the text of Attar’s Mantiq al-Tair Y.
However, examining the KEYWORDS types of dialogue and its applications between the author, the narrator, the text Dialogue, Bakhtin, Intertextuality, and the audience is important to determine the grading of the texts; A text like Open Source, Closed Text, Attar’s Mantiq al-Tair mMantyiqofat-hTeasire acsoavvearlsuaatibolensP.
com METHODOLOGY: Since this research is based on the text of Mantiq al-Tair, the (+98 28) 33780021 authors will try to examine the concepts of the theories presented in the text, using the library and sampling method.
بررسي انواع گفتگومندي و کاربستهاي آن ميان مؤلف ، راوي، متن و مخاطب براي تعيين درجه بندي متون اهميت دارد؛ متني مانند منطق الطير عطار بعنوان منظومۀ ارزشمند عرفاني فارسي ميتواند حلقۀ مياني بسياري از اين گفتگوها باشد.
در اين پژوهش يکي از مهمترين متون عرفاني (منطق الطير عطار) مورد توجه قرار گرفته است تا دانسته شود مؤلف با کمک الگوهاي گفتگومندي ميان متون قبل از متن خود تا چه اندازه از روشهاي متون گذشته تأسي ميورزد و تا چه اندازه راه را براي متون بعد باز گذاشته و گسترة نگاهش به درک و دريافت مخاطبان معاصر يا آينده و پرورش و کمال معنا تا چه اندازه است .
com : Responsible author) Seyyed Esmaeil Ghafelehbashi: Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Imam Khomeini International University (Rah), Qazvin, Iran.