Abstract:
زمینه و هدف: در جوامع مردمسالار دینی که مدل سیاست جنایی آنها آزادی مداری است، باور به این اندیشه که آزادی یک حق طبیعی انکارناپذیر برای افراد جامعه است و فعالیتهای دولت معطوف به حفظ و رعایت حقوق افراد در کنار اصل حاکمیت قانون و اعتقاد به برابری است، ارزشی نهادینه شده محسوب میشود، البته آزادی بیحدوحصر به صورت ارزشی نامحدود در نیامده که مجوزی برای آسیب رساندن به دیگران باشد، بلکه آزادی در چارچوب قواعد اسلامی، آموزههای دینی و در راستای قانون و شرع مقدس میباشد. روش: پژوهش حاضر از نظر نوع و هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی است و جمعآوری اطلاعات در آن از طریق بررسی اسنادی و فیشبرداری بوده است. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد در جوامع مردمسالار، تلاش حداکثری در راستای علت شناسی بزهکاری، جلوگیری از توسعۀ فضاهای کنترلشده و اولویت تدابیر پیشگیرانۀ کنشی افزایشی است؛ در اینگونه دولتها، وجه غالب دیدگاههای ساختاری پیشگیری از جرم و تامین امنیت جامعه با تاسی از یافتههای جرمشناسی واکنش اجتماعی، محقق ساختن موازین حداقلی عدالت اجتماعی توسط دولتها از طریق تغییرات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی بر پایۀ رعایت شان و کرامت انسانی بوده است. نتایج: رفتارهای ممنوعه در قالب جرم و از گذر تعیین ضمانت اجرا که معرّف میزان ارزشگذاری جامعه برای آن است، با تبعیت از اصل قانونی بودن جرم و مجازات، تصریح شده و هرگونه واکنشی از قبیل پاسخهای کیفری، اداری، انضباطی و... به عنوان یکی از ابزار کمینهای پیشگیری جهت جلوگیری از هرگونه تجاوز به امنیت و آرامش کشور و شهروندان مدّنظر میباشد.
Background and purpose: In religious democratic societies, whose criminal policy model is freedom-oriented, the belief in the idea that freedom is an undeniable natural right for the members of the society, and the activities of the government are aimed at preserving and observing the rights of individuals along with the principle of the rule of law and Belief in equality is considered an institutionalized value, of course, unlimited freedom is not an unlimited value that is a license to harm others, but freedom is within the framework of Islamic rules and in line with the holy law and Sharia. Method: The current research is applied in terms of type and purpose, and descriptive in terms of nature and method, and information was collected through document review and data collection. Findings and conclusions: The findings of the research show that in democratic societies, the maximum effort in line with the etiology of delinquency is to prevent the development of controlled spaces and the priority of preventive measures is incremental action; In such governments, the dominant aspect of the structural views of crime prevention and community security based on the criminological findings of social reaction, the realization of the minimum standards of social justice by governments through social, economic, and cultural changes based on respect for dignity and It has been human dignity.
Machine summary:
تأمين امنيت در مدل مردم سالار دينيِ سياست جنايي 1 حسين خوش بخت تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٤/١٠ 2 شهرداد دارابي تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٦/١٤ 3 سيد محمود مير خليلي نوع مقاله : پژوهشي چکيده زمينه و هدف : در جوامع مردم سالار ديني که مدل سياست جنايي آنها آزادي مداري است ، باور بـه ايـن انديشه که آزادي يک حق طبيعي انکارناپذير براي افراد جامعه است و فعاليت هاي دولت معطوف به حفظ و رعايت حقوق افراد در کنار اصل حاکميت قانون و اعتقاد به برابري است ، ارزشي نهادينه شده محسـوب مي شود، البته آزادي بي حدوحصر به صورت ارزشي نامحدود در نيامده که مجوزي براي آسيب رساندن به ديگران باشد، بلکه آزادي در چارچوب قواعد اسلامي ، آموزه هاي ديني و در راستاي قانون و شرع مقدس ميباشد.
1. Tombs, Croall&whte روشن است در سياست جنايي عادلانه ، دادگستري بـه طـور متـوازن از امنيـت عمـومي جامعـه ، امنيت حاکميت ، حقوق و آزاديهاي شهروندان دفـاع مـيکنـد (نجفـي ابرنـدآبادي، ١٣٩٣: ١٦) و اگرچه حقوق کيفري به عنوان يکي از ابزارهاي دولت براي پيشـگيري از تکـرار يـا ارتکـاب جـرم مورد استفاده قرار ميگيرد، مع الوصف دولت هاي مردم سالار ديني با امساک از ابزارگرايي کيفري و توسعۀ فضاهاي کنترل شده ، از به خطر انداختنن رفاه عمومي مردم و آزاديهـاي مشـروع ايشـان ، از طريق جرم انگاريهاي موسع افراطي اجتنـاب مـينماينـد.