Abstract:
تعاملات و ارتباطات بین دانشجویان و اساتید یکی از اصلی ترین عرصه های ارتباطات در آموزش عالی و مهم ترین سرمایه دانشگاهی محسوب می شوند. این پژوهش با روش پیمایشی و کاربرد ابزار پرسش نامه مناسبات بین دانشجویان و اساتید رشته های علوم اجتماعی در دانشگاه های تربیت معلم، تهران، شهید بهشتی، الزهرا و علامه طباطبایی را مورد بررسی قرار می دهد. قلمروهای گوناگون ارتباطی با توجه به آرای جامعه شناسان علم و در ابعاد عینی و ذهنی مورد بررسی قرار گرفته اند؛ یافته های پژوهش نشان می دهد که روابط دانشجویان در قلمروهای مختلف با اساتید خود پایین است و میزان روابط در دانشگاه های مورد بررسی با همدیگر تفاوت دارد. بر اساس این یافته ها افزایش ارتباطات دانشجویان با اساتید بر متغیرهای تحصیلی و روان شناختی از قبیل میزان پیشرفت تحصیلی، احساس غرور و خود اثر بخشی دانشجویان تاثیرگذار است. بخش پایانی این مقاله، با توجه به اهمیت تعاملات و ارتباطات در بهبود فضای آموزشی و ارتقای یادگیری، برخی از راهکارها را برای توسعه این مناسبات ارایه می دهد.
Machine summary:
این پژوهش با روش پیمایشی و کاربرد ابزار پرسشنامه مناسبات بین دانشجویان و اساتید رشتههای علوم اجتماعی در دانشگاههای تربیت معلم،تهران،شهید بهشتی،الزهرا و علامه طباطبایی را مورد بررسی قرار میدهد.
قلمروهای گوناگون ارتباطی با توجه به آرای جامعهشناسان علم و در ابعاد عینی و ذهنی مورد بررسی قرار گرفتهاند؛یافتههای پژوهش نشان میدهد که روابط دانشجویان در قلمروهای مختلف با اساتید خود پایین است و میزان روابط در دانشگاههای مورد بررسی با همدیگر تفاوت دارد.
علاوه بر این،هدف کلی مجموعهای از اهداف فرعی زیر نیز مورد توجه این پژوهش قرار دارند: -توصیف ساختار اجتماعی دانشگاهی با تأکید بر روابط استاد و دانشجو -ارزیابی ارتباطات رسمی و غیر رسمی در بین اساتید و دانشجویان -بررسی ابعاد عینی و ذهنی ارتباطات دانشجویان و اساتید -بررسی تأثیر ارتباط با اساتید بر متغیرهای تحصیلی دانشجویان -ارائهء مجموعهای از پیشنهادات برای بهبود تعاملات اساتید و دانشجویان 2.
بیشترین میزان تعداد دفعات مشاورهء غیر درسی با هریک از اساتید با متوسط 1/09 متعلق به دانشگاه علامه طباطبائی است و کمترین میزان آن نیز با متوسط 1/76 به دانشگاه تربیت معلم تعلق دارد.
موفقیت:بین میانگینهای ارزیابی دانشجویان از میزان موفقیت اساتید در تربیت آنها در دانشگاههای مورد بررسی تفاوت معناداری وجود دارد.
ضابهگرایی:بین میانگینهای ارزیابی دانشجویان از میزان ضابطهگرایی اساتید در دانشگاههای مورد بررسی تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول شمارهء 1:تفاوت میانگین رضایت از اساتید در دانشگاهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس تحلیل چندمتغیری،رضایت از اساتید در وهلهء اول توسط متغییرهای مربوط به تعامل و تولید علمی اساتید و در وهلهء دوم با متغییرهای پیامدهای ارتباطی از قبیل خوداثربخشی و غرور دانشجویان قابل پیشبینی است.