Machine summary:
"گرچه اغلب معتقدند که هنر ایرانی در دوران ساسانی بر سایر کشورهای مجاور جاده ابریشم اثری عمیق داشت،دلائل جاذبه این هنر در آن سوی مرزهای تمدن ایران تاکنون چندان مورد بررسی قرار نگرفته است.
هنر یادبودی دوران ساسانی که در مجسمههای کلان و نقوش برجسته صخرهای نمودار است، همچون معماری ساسانی،مظهر و نمودار زندگی و ارزشهای سرآمدان و دیران سالارانی است که بر آخرین امپراطوری بزرگ پیش از اسلام در خاور میانه حکومت میراندند.
در دوران پادشاهی شاپور اول،پسر اردشیر،پیروزیهای درخشان نظامی (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2-چهار طاق،آتشکده مرمت شده ساسانی نزدیکیهای کاشان (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3-تاج بخشی اردشیر اول نقش صخرهای،نقش رستم،فارس به رونق اقتصادی و بالندگی فرهنگی انجامید،فتوحات شاپور در سرزمینهای خاوری ایران کنترل بخشی بزرگ از جاده ابریشک را به ایران سپرد و پیروزی های چشمگیر او علیه امپراطوری روم،که در نقوش برجسته صخرهای منعکس است،بازاهای تازهای را بر ایران گشود.
3طرحهایی که بر منسوجات نفیس آن دوران کشیده میشد،و در نقوش برجسته طاق بستان،در تصویر گیاهان و حیوانات مرواریدنشان بر جامهها خسرو و درباریان او دیده میشود(شکل 9)، در هنر جاده ابریشم در سده هفتم میلادی تأثیری ژرف بر جای گذاشت.
به سخن دیگر،من بر این باورم که برتری و مزیت هنر ساسانی را نه تنها در جاذبه اشرافی و درباری آن بلکه در پیام مثبت و ارزنده آن باید جست،پیامی در باب ارزشهای اجتماعی و معنوی ایران باستان به زبان هنر،به زبانی که همه جهانیان،همه اقوام و ملتهای گوناگون در امتداد جاده ابریشم،با آن آشنا و مأنوس بودند.
به: Roman Ghirishman,Persian Art,The Parthian and Sassanian Dyansties,New York,1962,fig."