Abstract:
داخل کشور و مقایسه آن با قیمتهای منطقهای باعث شده است تا ارزش افزوده ناشی از سرمایهگذاری در توسعه ظرفیت پالایشگاههای کشور در مقایسه با سرمایهگذاریهای مشابه،پایین باشد.لذا بخش خصوصی هیچ انگیزهای جهت ورود به این صنعت نشان نمیدهد.همچنین این سئوال مطرح است که آیا اساسا کشور ما نیاز به تولید بنزین بیشتر برای سنوات آتی دارد یا خیر؟به نظر میرسد میتوان با افزایش بهرهوری خودروهای بنزینسوز،گسترش خطوط ریلی،و حمل و نقل عمومی، با همین میزان تولید فعلی،مصرف واقعی داخلی را تأمین کرد.در حال حاضر یکی از مشکلات عمده جامعه که همه روزه مردم به صورتهای مختلف با آن مواجه هستند،مشکل تردد در سطح شهر و مسئله بنزین است که مسلما نمیتوان آن را جدا از بحث صرفهجویی در مصرف سوخت مورد بررسی قرار داد.بدین منظور سعی شده است تا در این مقاله این مبحث به اجمال مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. روند روبهرشد مصرف انرژی بخصوص در زیر گروه سوختهای فسیلی از جمله بحثهایی است که گاه به صورت سطحی به آن پرداخته شده است.اما اگر آمار و ارقام موجود در خصوص میزان مصرف بنزین و ارز تخصیص یافته به آن طی سالهای گذشته را مورد بررسی قرار دهیم،مسلما بیتفاوت از کنار آن نخواهیم گذشت. بالا بودن قیمت جهانی نفت خام و نحوه عرضه و فروش فراوردههای استحصالی در
Machine summary:
"همچنین این سئوال مطرح است که آیا اساسا کشور ما نیاز به تولید بنزین بیشتر برای سنوات آتی دارد یا خیر؟به نظر میرسد میتوان با افزایش بهرهوری خودروهای بنزینسوز،گسترش خطوط ریلی،و حمل و نقل عمومی، با همین میزان تولید فعلی،مصرف واقعی داخلی را تأمین کرد.
با در نظر گرفتن اینکه تا پایان برنامه چهارم توسعه،قرار است سوخت 1/5 میلیون خودروی کشور از بنزین به CNG )تبدیل شود،حدود 9 میلیون لیتر از مصرف بنزین کشور کاسته میگردد که در این صورت روزانه به حدود 68 میلیون لیتر بنزین نیاز خواهیم داشت.
براساس آمار موجود،در سال 5831 مصرف متوسط روزانه بنزین 47 میلیون لیتر بوده است که حدود 04 درصد آن از طریق واردات و با صرف هزینه هنگفت ارزی (بالغ بر 5 میلیارد دلار)تامین شده است.
آمار ارائه شده از سوی شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی حاکی از آن است که هرچه استانها از اقتصاد کشاورزی یا دامپروری فاصله گرفته و به سمت یک ساختار اقتصادی پیچیدهتر و بخش صنعت حرکت کردهاند سهم بیشتری از مصرف انرژی و فرآوردههایی مانند بنزین را به خود اختصاص دادهاند.
نباید فراموش کرد که عامل صنعتی شدن به تنهایی در افزایش مصرف بنزین استانهای مختلف ایران دخیل نیست و مواردی که در زیر ذکر میشود میتواند بخشی از عوامل مؤثر در این وضعیت باشد: -نسبت جمعیت شهری به روستایی بدون شک جمعیت روستایی کشور با حدود 53 درصد از کل جمعیت،نسبت به جمعیت شهری به مراتب بنزین کمتری مصرف میکنند."