Abstract:
اگر رویکردهای اصلی به حوزه دین و عمل اجتماعی را به دو دسته اصلی عرفیگرا و شریعتگرا تقسیم نماییم،آنگاه میتوان رمضان البوطی را از جمله اندیشمندان بنام اهل سنت در حوزه شریعتگرایی و نقد عرفیگرایی معرفی کرد.در مقاله حاضر نویسنده با رجوع به منابع و متون منتشر شده به قلم بوطی،به بیان بنیادهای نظری و عملی اندیشه وی-که بر دینی کردن حیات اجتماعی انسان استوار است- پرداخته است.در این باره از اصولی چون عدالتخواهی،نفی سکولاریسم،نوگرایی دینی و بازگشت به اسلام اصیل به عنوان ارکان نظری؛و از محافظهکاری،داشتن نگرش معطوف به قدرت،اصلاحطلبی و مصلحتگرایی به عنوان اصول سیاست عملی رمضان البوطی سخن گفته شده است.
Machine summary:
"از این منظر میتوان اظهار داشت که محمد سعید رمضان البوطی از جمله اندیشمندان برجسته اهل سنت است که تلاش بسیاری در «دینی کردن»عرصههای مختلف حیات انسان در جهان معاصر داشته و میتوان وی را منتقد علمی و عملی اندیشه کسانی چون عشماوی به شمار آورد که در نهایت به تأیید «حیات دینی»منتهی میگردد.
اهمیت کارهای حبانکه در مواردی چون مقاومت در برابر دولت سکولار بعث،طراحی تظاهرات علیه یک مقاله ناسیونالیستی ضد دینی که در یکی از جراید وقت سوریه منتشر شده بود و مخالفت صریح او با پیشنویس تهیه شده برای تأسیس یک نهاد تازه در حکومت که در مبانی،اهداف و شرایط اعضایش هیچ اسمی از اسلام برده نشده بود،تا بدانجا رسید که حتی پدر بوطی-که انزوا پیشه کرده بود-به حمایت از او وارد عرصه سیاست شد و صراحتا از وی که یک شافعی بود،برای تصدی مقام مفتی اعظم سوریه حمایت کرد.
این واقعیت که بوطی به سادگی حکم به مبارزه بر علیه قدرت سیاسی به اتهام کفر را صادر نمیکند،مؤید برداشت بالا است،اما نباید فراموش کرد که تأکید بوطی بیشتر بر آن است که حکومتها عهدهدار وظایف بسیار حساستری چون تأمین عدالت،حمایت از مردم، زمینهسازی برای سعادت دنیوی و اخروی هستند که آگاهان و فعالان اجتماعی باید نسبت به آنها حساس باشند و از این منظر به نقد حکومت بپردازند.
فردی که با اتکاء به پیشینه تاریخی و خانوادگیاش تربیتی ویژه یافته و اصول و مبانی دین در اندیشه و عمل وی نهادینه شده است؛با این حال به علت آشنایی با جهان معاصر دریافته است که حفظ الگوی دینی از زندگی،بدون استفاده از تجربیات بشر و بازگشت به اسلام اصیل که مهمترین شاخصه آن وحدت بین مسلمانان است، اساسا میسر نیست."