Abstract:
اقتصاد دانش محور نه تنها به عنوان یک نیاز اساسی برای کشورهای در حال توسعه نظیر ایران به شمار میآید بلکه اجتناب از حرکت به سمت چنین اقتصادی توان رقابتی را به شدت کاهش میدهد.با توجه به الزام اقتصاد کشور برای حرکت از اقتصاد سنتی منابع محور به سمت اقتصاد دانش محور،توجه به تجربه کشورهای مختلف میتواند خطای انتخاب مسیرهای حرکتی را کاهش دهد.این مقاله به بررسی تعاریف اقتصاد دانشمحور وضعیت اقتصاد دانشمحور در تعدادی از کشورهای جنوب شرقی آسیا میپردازد.نتایج مقاله نشان میدهد توجه به ایجاد زیرساختهای ارتباطاتی و اطلاعاتی،گسترش دورههای آموزشی کوتاه مدت،تلاش برای تولید کالاها و خدمات دانشمحور،تلاش برای باز تعریف تولید محصولات بر پایه دانش و در کنار آنها ایجاد نهادهای اجتماعی،فرهنگی و سیاسی نقش اساسی در حرکت کشورهای جنوب شرقی آسیا داشته است.
Machine summary:
"اقتصاد دانش محور نه تنها به عنوان یک نیاز اساسی برای
کشورهای جنوب شرقی آسیا داشته است.
امروزه دانش و نوآوری بعنوان عوامل مهم ایجاد ثروت
چارچوبهایی برای رسیدن به اقتصاد دانشمحور که در آن
کشورهای آسیای جنوب شرقی غلبه بر چالشهای اقتصاد
دانش در این عصر عامل اصلی برای تولید
با توجه به ضرورت شناخت اقتصاد دانشمحور و دستیابی به
بعدی این مقاله،تجارب انتقال به اقتصاد دانشمحور پنج
اشاره بر استفاده از دانش برای تولید منافع اقتصادی دارد؛به
آنها سایر بخشهای اقتصادی دانش محور میتواند به یک سری
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه( OECD )واژه اقتصاد
کشورهای در حال توسعه فراهم کرده است تا در تعاملات
توسعه شبکه دیجیتالی مشاهده شده است.
به هر حال توسعه اقتصاد دانشمحور به طور کامل بر ICT
به همین خاطر توسعه و تغذیه یک اقتصاد دانشمحور از
اقتصادی انگیزههایی برای استفاده مؤثر و خلق دانش داشته باشند.
سیستم نهادی و اقتصادی پویا این است که در برگیرنده دولت
کشورهای در حال توسعه جنوب شرقی آسیا در طی دهه اخیر
تجارب موفقی در انتقال به اقتصاد دانش محور در چارچوب
بنیانهای اقتصاد دانشمحور در جدول 1 آورده شده است.
جدول(1)تجارب کشورهای مختلف در ایجاد و تقویت بنیانهای اقتصاد دانشمحور
آن برای توسعه اقتصادی،بررسی تجارب کشورهای در حال
توسعه جنوب شرقی آسیا نشان میدهد که دولت نقش
اساسی در ایجاد انگیزه برای انتقال به اقتصاد دانشمحور در
اقتصاد دانشمحور داشته است.
دانشمحور از ویژگیهای اساسی تجربه انتقال به اقتصاد
دانشمحور کشورهای مورد مطالعه بوده است.
استراتژیهای توسعه بنیانهای اقتصاد دانشمحور را مورد
توسعه بنیانهای اقتصاد دانشمحور کشورهای مورد"