Machine summary:
"حال چگونه میتوان تبیین کرد که چنین مفهومی که زمانی برای زیباشناسی بسیار حیاتی بود نقشش اینچنین کمرنگ شده است؟این مقاله در پی بررسی چگونگی افول چنین مفهوم و دیدگاهی است و این مسئله را در پرتو گونهء دیگری از تجربه در هنرها جستجو میکند.
از جانب دیگر دگرگونی از طرف ناظر هنر باعث شد برخلاف جهان باستان، زیبایی دیگر دال بر کیفیت یا مجموعهء خاصی که ذاتا به عینیتهای معینی تعلق داشته باشد نبود؛بلکه تشخیص زیبایی مربوط به ذوق انسانی که شد کار آن را چشمان ناظر انجام میداد و در نتیجه امری ذهنی شد2 اما این مسئله تنها مختص حوزهء هنرها نیست؛بلکه زیباییشناسی در معنای مدرن آن اساسا تمامی گسترهء احکامی را که انسانها براساس احساس خوشایندی خود،صادر میکنند را شامل میشود.
6 مدافعان تجربهء زیباییشناسانه در قرن بیستم مفهوم تجربهء زیباشناسانه مدرن با تکیه بر چنین آموزهها و جریان های مرتبط با آن شکل پیدا کرد و همین امر نیز دلیل عمدهای بود برای اینکه دیگر،برای پرداختن به آن چیزی که به هنرهای عامه پسند مشهور شد،دلمشغولی زیادی را باقی نگذارد.
: for itself است که دقیقا به مسئله هنر برای هنر اشاره دارد و بهرهمندی مکتبهایی چون فوتوریسم با دیدگاه فاشیستی خود (33)- self-alienation (43)- politicizing (53)- walter Benjamin,the work of art in the age of Mechanical reproduction, lllumination,translated by Harry zohn,schocen books,new york,1968,p:242 (63)- Richard Shusterman,the end of Aesthetic experience,p:33 (73)-نیر طهوری؛آرتور دانتو و نظریه پایان هنر؛مقالات سومین هماندیشی نقد هنر،انتشارات فرهنگستان هنر،ص 75 (83)- fountian (93)-همان،ص 75 (04)-والتر بنیامین؛اثر هنری در عصر بازتولیدپذیری تکنیکی آن:گزیده نوشته های زیباییشناسی؛ترجمه امید مهرگان؛تهران:گام نو،4831،ص 04"