Abstract:
رویکرد ایرانیان به ژاپن به عنوان الگوی شرقی و نمونه موفق مدرنسازی در سدهء بیستم،دلایل متعددی دارد. بخشی از این دلایل مربوط به پیشینه و سوابق مطلوب این الگو در ذهن ایرانیان سدهء نوزده و برخی دیگر مربوط به وجوه اشتراک و همسانیهایی است که این دو جامعه را به هم پیوند میداد.در کنار این دلایل،تاثیر لطمههای ناشی از تکاپوهای استعماری کشورهای غربی-که منجر به بروز احساسات شدید بیگانه هراسی به ویژه در مورد روس و انگلیس شد-نیز درخور توجه است.مقالهء حاضر ضمن بررسی علل این رویکرد،با تاکید بر مدرنسازی آموزشی و آموزش زنان،بازتاب آن را در جراید و افکار عمومی نمایان ساخته است.در این بررسی نشان داده شده است که نخبگان فکری سیاسی در رویارویی با این الگو صرفا به بیان مصادیق پیشرفتهای ژاپن در عرصههای مختلف پرداختهاند و از تبیین و واکاوی علل ترقی غفلت ورزیدهاند.
Machine summary:
"کشورها و به ویژه ایران را نسبت به ژاپن برانگیخت،مدرنسازی نظام آموزشی بود.
عمومی در ژاپن به خصوص برای زنان مورد تحسین قرار گرفت و از ضرورت اقتداء به آنها
نوسازی آموزشی و دلایل رویکرد ایرانیان به این الگو سوال محوری پژوهش حاضر است.
نوسازی پرداخته و از ژاپن به عنوان نمونهء موفق تجدد یاد کرده است.
نکتهء مهم دیگر،ویژگیهای جامعهء سنتی ژاپن و ایران است که یکی از نمودهای آن
این سخنان بر اهمیت ژاپن نوین از منظر رضا شاه حکایت میکند.
این نه فقط به خاطر مناسبات ایران و ژاپن که برای صلح پایدار در مشرق
دست داریم که از این به بعد زنان ژاپن حرکات مستبدانه شوهران و برادران خود را مثل
صاحب امتیاز این مجله،علی اصغر حکمت از سیاستگزاران آموزش ایران در عصر پهلوی اول است.
ژاپن در این مجله از توجه متولیان نظام آموزشی ایران به الگوی ژاپنی حکایت میکند.
(همان:713)این گزارشها و مقایسهء ایران با ژاپن موجبات آگاهی و تهیج
در این جریده پیشرفتهای زنان ژاپنی در رشتههای مختلف پزشکی مد نظر قرار گرفت.
ژاپن-در دومین کنگره عمومی نسوان شرق در تهران ارائه کرد،نسبت به سایر نوشتهها جامعیت و تأثیر بیشتری در جامعهء ایران داشته است.
اما مهمترین بحث در دلایل پیشرفت ژاپن که نخبگان سیاسی و فکری ایران
ژاپن در آموزش زنان نیز در توجه رضا شاه به ژاپن به عنوان نمونهء ایدهآل مدرنسازی
آموزشی و فرهنگی مشابه ژاپن در میان نخبگان حاکم ایران قابل مشاهده است.
مهمترین پیامد این رویکرد مرکزیتزدایی از الگوی غربی تجدد در جامعهء ایران بود."