Abstract:
هانا آرنت به عنوان متفکر سیاسی تأثیرگذار قرن بیستم در آثار مهم خود تلاش میکند تا اصلیترین مسائل سیاسی و اجتماعی انسان عصر را بررسی کند.او در بررسی پدیدههایی چون خشونت،ترور،جنگ و تمامیتخواهی،به«عمل»که تعریفی خاص نیز از آن دارد،توجهی ویژه داشته و گویا آن را راه عبور از مشکلات میداند.وی در رویکردی اگزیستانسیالیستی، «عمل»را راه درمان بحرانهای پیش روی انسان معاصر میداند.«عمل»در اندیشه آرنت پیونددهنده سیاست و اگزویستانسیالیسم است.
Machine summary:
"از جهتی دیگر اگرچه گفته میشود فلاسفه وجودی فردگرا هستند و بر مسئولیت فرد در لحظات سخت تصمیمگیری و اختیار و آزادی او در ساختن خویش،زندگی و عالم خود تاکید دارند،اما وجودگرایان برآنند که در برابر این بعد از وجود آدمی لازم است که به خصیصه جمعگرایی و حیات اجتماعی او نیز توجه شود.
انسان آرنتی نیز به مانند بشر در اندیشه اصالت وجودی،همانی است که خودش اراده میکند و میسازد و در واقع عالم آرنت هم تنها همانکه انسان بدان پای میگذارد و در آن زاده میشود،نیست؛بلکه در نگاهی اصالت وجودی؛چیستی،وسعت و چگونگی آن به دیدگاه کسی که درباره آن سخن میگوید و به انسانی که آزاد و مسئول اعمال و سرنوشتش دانسته میشود، بستگی دارد.
در نهایت میتوان گفت که در رویکردی اصالت وجودی،آرنت نیز ضمن ستایش آزادی و توانائی ویژه انسان در خلق جهان انسانی خود،که نه بر بهزیستی و رفاه به مثابه آرمان حیات انسان مدرن،بلکه بر عمل تاکید دارد،معتقد است که در این زندگی«انسان در برابر راههای مختلف قرار دارد و میباید از میان آنها دست به گزینش بزند»و خود مسئول هر انتخاب و گزینشی باشد(بشیریه،2831:331).
به این ترتیب اندیشههای آرنت از این جهت که بر عمل انسان در عرصه عمومی به مثابه به شکوفایی رساننده انسانیت او تأکید دارد،میتوان اصالت وجودی تلقی کرد؛چرا که اصالت وجودیها نیز انسان را بر ساخته عمل خود میدانند و در تعریف عمل انسانی بر جنبههای انسانی وجود بشر یعنی اندیشه و گفتار و ارتباط با دیگران در اجتماع تأکید دارند و نه ابعاد حیوانی او که آرنت بدانها تقلا و تلاش معاش میگوید."