Abstract:
در اواخر قرن هیجده میلادی، چند دهه پس از نهضت روشنگری در مغرب زمین، در میان یهودیان اروپا نیز جنبشی شکل گرفت که محتوای آن همان روشنگری با درونمایه و صبغه یهودی بود . این نهضت توسط موسی مندلسون، متفکر برجسته یهودی عصر روشنگری از آلمان، و به ویژه از برلین آغاز شد و به تدریج در دیگر شهرها و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، از جمله در فرانسه، انگلیس، اتریش، لهستان، ایتالیا و سرانجام روسیه نیز رونق گرفت و حدود یک قرن از حیات یهودیت را پوشش داد . طرفداران این نهضت مس کیل (مسکیلیم) خوانده می شدند، که به معنای روشنگر و روشنفکر است . محور اندیشه این جنبش عقلانیت، و نقد اندیشه و حیات سنتی یهود بود و در عرصه عمل به انزوازدایی از یهودیت و همگون شدن آنان با جوامع غیر یهودی گرایش داشت . از این رو، با آن دسته از مظاهر حیات یهودی که باعث انزوای یهودیان می شد، در تقابل بود . عقلانیت، انتقاد و فلسفه محوری، ترویج آموزش علوم غیردینی و سکولار، کوشش برای ترویج زبان های محلی و زبان عبری و مبارزه با زبان ییدش در میان یهودیان، ترویج مشاغل مولد و تلاش برای همگون سازی یهودیان با غیر یهودیان از مشخصه های هسکله به شمار می رود.
In the late 18th Century C.E.، decades after the Western Enlightenment، an Enlightening movement appeared among the European Jews. This movement was established by the important Jewish thinker، Moses Mendelssohn in Germany and particularly in Berlin. Then it gradually spread to other cities and countries in Central and Eastern Europe، including France، England، Austria، Poland، Italy and Russia and lasted more than one century. The adherents of this movement were called Maskil (pl. Maskilim) that means "an intellectual and open-minded". The central theme of the movement was rationality and criticism of traditional Jewish life and thought. In practice، it was going to remove seclusion of the Jews and to assimilate them in the non-Jewish societies. Therefore، the Maskilim struggled with those symbols of Jewish life which caused their separation and isolation from the rest of the society. The specific characteristics of Haskalah were rationality، critical and Philosophical-mindedness، opposition to Yiddish language، promotion of secular education and secular sciences، promotion of local languages along with Hebrew، encouraging productive occupations، moving towards assimilation of the Jews in non-Jewish societies of Europe and trying to involve them in social and political issues of their country.
Machine summary:
یهودیان اروپا پیش از نهضت هسکله یهودیان اروپا در طول قرن های متمادی پیش از عصر روشنگری ، بـه مثابـۀ یـک اقلیـت دینـی مهجور، وضعیتی بس دشوار داشتند که این وضعیت ناشی از دو عامل مهـم بـود: یکـی سـتم حاکمان اروپایی و جوامع مسیحی ، و دیگری نوع نگاه خود یهودیان و آموزه های دینـی آنـان ، که ایشان را به شدت از دیگر انسان ها جدا می کرد و در درون جوامع کوچک یهودی محبوس می داشت .
شاید نتوان تأثیر مستقیم این مکتب بر پیدایش هسکله را ردیابی کرد، اما بـا توجـه بـه اینکه این مکتب از نظر زمانی بسیار نزدیک به عصر روشنگری بود و از نظر جغرافیـایی در همان مناطقی که هسکله به ظهور رسید، طرفداران بسیاری داشت ، و نیز با در نظـر گـرفتن این نکته که یکی از ویژگی های مهم آن پشت پازدن به احکام یهودی و مخالفت بـا تفـسیر سنتی از منابع دین بود، و از این نظر شباهت بسیاری با اندیشۀ روشنگری داشت ، مـی تـوان دست کم بر تأثیر غیر مستقیم آن بر جنبش روشنگری و نشر این جنبش در اروپا تأکید کرد.
For more detailed information about his life and activities see Barzilay, Joshau, "Wessely, Naphtali Herz", Encyclopaedia Judaica, Jerusalem, 1990, vol.
For detailed information about his life and activities see Rubinstein, Avraham, "Levin (Lefin), Menahem Mendel", Encyclopaedia Judaica, Jerusalem, 1990, vol.
For detailed information about his life and activities see Werses, Samuel, "Perl, Joseph", in Encyclopaedia Judaica, Jerusalem, 1990, vol.
− Cohn-Sherbok, Dan, Judaism: History, Belief and Practice, London and New York, Routledge, 2003.