Abstract:
این مقاله از طرح پژوهشی «اجرای نسخه راهنمای پیمایش علم و جامعه» استخراج شده که برای اولین بار، به شیوه کنونی، در ایران و در میان شهروندان تهرانی انجام شده است. طرح مساله مقاله حاضر، ضرورت انجام مطالعات ادواری در مورد نگرش و شناخت عامه مردم از علم و فناوری را به عنوان یکی از برنامه های پایش توسعه علمی کشور تبیین می کند. در بخش چارچوب نظری و مفهومی به مدل های کمبود (سواد علمی و فهم عمومی از علم) و مشارکت و درگیری عمومی اشاره شده و تجربیات کشورها با تاکید بر شاخص ها و سنجه های پیمایش های آنان بررسی شده است. بخش اصلی این مقاله را توصیف داده ها و نتایج پیمایش فهم عمومی از علم و فناوری در تهران،با نگاه تطبیقی، تشکیل می دهد. پرسشنامه مورد استفاده در این پیمایش با استفاده از تجربیات سایر کشورها و نظرخواهی از متخصصان ایرانی با مجموعه ای از سوالات باز و بسته تنظیم شده و در بین 300 نفر از ساکنان شهر تهران به عنوان نمونه آماری اجرا شده است. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزارهایSPSS وLISREL تحلیل شده اند. در بخش نتیجه گیری ، با تحلیل تطبیقی یافته ها، فرضیه های جدیدی برای پژوهش های آتی مطرح شده و همچنین به منظور بهبود روش های سنجش فهم عمومی از علم و فناوری در ایران پیشنهادهایی ارائه شده است.
In this paper، the research subjects’ priority setting and budgeting problem of economic activities has been investigated. Economic activity is named to an activity in which a person or a group of people produces goods or provides services using requisite information، raw materials، equipments and space. A scientific method has been presented for prioritization and budgeting of research subjects based on economic activities’ scores and priorities. The proposed priority setting method is a process of two phases. In the first phase، the scores of research subjects are individually determined for each economic activity. In the second phase، the final scores and priorities of research subjects are calculated based on scores of economic activities as well as the derived results from the first phase. In addition، a hierarchical approach has been employed for budgeting of research subjects. At the end، in a case study، the proposed method has been applied to prioritization and budgeting of 21 research subjects related to three economic activities of the agriculture section and the results have been illustrated.
Machine summary:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)سال سوم،شماره 3،بهار 1390 فصلنامه علمی-پژوهشیسیاست علم و فناوری پیمایش فهم عمومی از علم و فناوری:مطالعه موردی شهروندان تهرانی سید محمد امین قانعی راد1*،ابو الفضل مرشدی2 1-دانشیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور 2-دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران کیده {IBاین مقاله از طرح پژوهشی"اجرای نسخه راهنمای پیمایش علم و جامعه"استخراج شده که برای اولینبار،به شیوه کنونی،در ایران و در میان شهروندانتهرانی انجام شده است.
با وجود تاکیدبرنامههای سوم و چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور برتوسعه علمی و توسعه دانایی محور،و با وجود انجامپژوهشهای متعدد در مورد چالشهای تولید دانش در ایران[18-15]،فعالیتهای اندک و پراکندهای برای افزایش فهمعمومی از علم انجام شده[19 و 20]و موضوع سنجشادواری نگرش و شناخت مردم از مقولات علم و فناوری نیزاساسا مورد توجه نبوده است.
به دلیل تاکنون هیچ تحقیقو مطالعه مستقلی در زمینه سنجش فهم و نگرش مردم ایراننسبت به علم و فناوری انجام نشده است و در این مورد تنهامیتوان به برخی از مطالعات پراکنده اشاره کرد که به طورجزئی برخی از مفاهیم و متغیرهای مرتبط از جمله میزانعلمگرایی[23-21]،نگرش مردم در مورد آموزش،کنکور ودانشگاه،و ارزش اجتماعی و نقش علم در زندگی روزمره[24]،تفاوت نسلها در مورد جایگاه ارزشهای علمی[25]،نگرش عمومی درباره منزلت دانشمندان[26]وارزیابی مردم از اثربخشی دانشگاهها[27]را مورد سنجشقرار دادهاند.
1-9 [36]NISTEP Publications,1989,"Public Attitudes on Science and Technology:Based on Opinion Survey Results",available from:http://www.
[39]NISTEP Publication,2001,"The 2001 Survey for Public Attitudes Toward and Understanding of Science&Technology in Japan",available from:http: //www."