Abstract:
تربیت فرایندی است که باید تجزیه و تحلیل شده، سپس مراحل آن تبیین شود. محققان باید با مطالعه در ابعاد وجودی انسان و شناسایی راههای نفوذ مربی در متربی، مسیر تربیت را تبیین کنند. حاصل این مطالعه در قالب یک «الگو» قابل عرضه است. مربیان با به کارگیری این الگو در صحنة عمل، به کار و تلاش خود سرعت و دقت بیشتری بخشیده، به ارزیابی فعالیتهای تربیتی خود میپردازند.این تحقیق با مراجعه به آیات تربیتی قرآن و گزارشاتی که این کتاب الاهی از اقدامات تربیتی پیامبران( ارائه کرده، تدوین یافته است. روش این پژوهش، تفسیر موضوعی است؛ ابتدا آیات مربوط جمعآوری، و سپس دستهبندی و تحلیل شده، با استفاده از این گزارهها، الگوی مدلی پنجمرحلهای پیشنهاد میشود تا مسیر کاری مربی دینی را سامان دهد. این عناوین عبارتاند از: 1. کسب صلاحیت، 2. ایجاد ارتباط، 3. دعوت به نگرش توحیدی، 4. دعوت به زندگی دینی و 5. ارزشیابی و تداوم تربیت
Machine summary:
"ما در اینجا مراحل مزبور را بر اساس آموزههای قرآنی و سیرة انبیا( عرضه میکنیم: مرحلة اول: کسب صلاحیت از نظر مربیان اسلامی، قابلیتهای لازم برای احراز مسئولیت تربیت به قدری ضروری است که بعضی معتقدند، اگر این قابلیت احراز نشده باشد، بهتر است فرد اقدام به امر تربیت نکند.
دعوت خالص به خدا قرآن برای آنکه نسبت به سلامت وحی و عصمت رسول اکرم( تضمین دهد، چنان سختگیرانه در مورد شخص ایشان سخن میگوید که اعجابآور است: «و اگر وی برخی سخنان را بر ما برمیبافت، هر آینه او را به دست راست ـ کنایه از قوت و توانایی یا سختی و شدت ـ میگرفتیم، سپس رگ جان ـ دل ـ او را میبریدیم.
9 اینکه همة پیامبران از جنس انسان و از قوم خود بودند، نشان از اهمیتی دارد که دستگاه نبوت و رسالت الاهی برای این امر قائل است.
تلاوت آیات بررسی کاربردی 63 آیهای که واژة «تلاوت» در آنها به کار رفته است، نشان میدهد که به نص مکرر قرآن، یکی از وظایف مهم انبیا(، تلاوت آیات الاهی است؛ کاری که قرآن انتظار دارد برای هدایت انسانها کفایت کند.
با این بیان، به نظر میرسد مضمون تلاوت همان تلاش برای ایجاد نگرش توحیدی نسبت به جهان هستی و توجه به حضور خداوند است که در آن، مردم را متوجه ذات باری و قیامت میکردند؛ خواه با روخوانی باشد یا با بیان و توضیح.
انبیا( که سرلوحة دعوت خود را دو اصل توحید و معاد قرار داده بودند، برای ابلاغ این بخش از پیام الاهی و ابلاغ اساس دین، آیات را تلاوت یا بیان میکردند."