Abstract:
برای شناخت تفاوتهای فرهنگی جوامع، دستیابی به مشترکات آنها ضروری است. عالمان اجتماعی کوشیدهاند از طریق استدلال نظری، تجربة میدانی، و مطالعات آماری، مسائل مشترک بین جوامع را شناسایی کنند. نتایج این مطالعات به نظریاتی در باب ابعاد فرهنگ انجامیده است. یکی از مهمترین مطالعات در این زمینه الگوی ابعادی هافستد در شناسایی ابعاد فرهنگ ملی است. وی پنج بعد مشترک فاصلة قدرت، جمعگرایی ـ فردگرایی، زنیگری ـ مردیگری، اجتناب از ابهام و جهتگیری کوتاهمدت ـ بلندمدت را بین جوامع شناسایی کرده است. نوع نگاه به این مقولات میتواند تفاوتهای فرهنگی را مشخص کند. با توجه به اهمیت این موضوع در برنامهریزیهای فرهنگی و احساس خلأ در مطالعات اسلامی در این زمینه، نویسنده کوشیده است با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، هریک از این زوایا را به جامعة جهانی عصر ظهور، که ظرف تحقق تمام ارزشهای اسلامی است، عرضه کند تا نتایج آن مبنای مطالعات و برنامهریزیهای فرهنگی قرار گیرد. در این مقاله جمعگرایی ـ فردگرایی (یکی از ابعاد پنجگانة الگوی هافستد) در کانون بررسی قرار گرفته است.
Machine summary:
"لذا بعد از تبیین الگوی هافستد در باب جمعگرایی ـ فردگرائی، با بیان دیدگاه فرهنگ اسلامی دربارة اصالت فرد و جامعه دیدگاه جامعة جهانی عصر ظهور ـ که ظرف تحقق عینی ارزشهای اسلامی است ـ در مورد بعد جمعگرایی ـ فردگرایی مشخص میشود.
سیاست و باورها جمعگرا فردگرا مصالح جمعی بر مصالح فردی غلبه دارد مصالح فردی بر مصالح جمعی غالب است زندگی خصوصی مورد حمله گروه(ها) است هر کسی حق حریم خصوصی دارد دیدگاهها تحت تأثیر عضویت گروهی است از هر کسی انتظار میرود که یک دیدگاه خصوصی داشته باشد قوانین و حقوق بر اساس گروهها تفاوت میکنند انتظار میرود که قوانین و حقوق برایهمگان یکسانباشد سرانه کم تولید ناخالص ملی (GNP) سرانه زیاد تولید ناخالص ملی (GNP) نقش غالب دولت در نظام اقتصادی نقش محدود دولت در نظام اقتصادی اقتصاد مبتنی بر مصالح جمعی اقتصاد مبتنی بر مصالح فردی اعمال قدرت سیاسی به وسیله گروههای ذینفع اعمال قدرت سیاسی به وسیله رأیدهندگان کنترل مطبوعات توسط دولت آزادی مطبوعات نظریات اقتصادی وارداتی عمدتا نامربوط به دلیل ناتوانی کنار آمدن با مصالح جمعی و انحصارگرا نظریات اقتصادی بومی مبتنی بر پیگیری مصالح شخصی ایدئولوژیهای برابری بر ایدئولوژیهای آزادی فردی غلبه دارد ایدئولوژیهای آزادی فردی بر ایدئولوژیهای برابری غلبه دارد سازگاری و توافق عمومی اهداف غایی در جامعه هستند خودشکوفایی توسط هر فرد یک هدف غایی است نوع نگرش دربارة بعد جمعگرایی ـ فردگرایی در عصرظهور قبل از بیان دیدگاه اسلام و اینکه جامعة جهانی عصر ظهور با توجه به مبانی خود در کجای پیوستار قرار دارد، توجه به بحث اصالت فرد یا جامعه ضروری به نظر میرسد."