Abstract:
هدف :هدف این پژوهش ارائة مدل شایستگیهای محوری مدیران فرهنگی دانشگاه ها و موسسات آموزشی عالی در ایران اسلامی است. طبق نظریه منبع محور، منابع داخلی سازمان ریشة مزیت رقابتی بوده و تجزیه و تحلیل محیط خارجی برای کشف فرصتها و تهد یدها، به تنهایی نمیتواند موجب برتری رقابتی سازمان شود. طبق این نگاه، منابع و قابلیتهای داخلی سازمان مبنای مطمئن تری برای تدوین برنامه های راهبردی سازمان هستند. هنگامی می توان راهبردهای مبتنی بر منابع ر ا تدوین کرد که درک کاملی از «شایستگی های محوری» سازمان وجود داشته باشد. روش: تحقیق حاضر به صورت مطالعة موردی بر روی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی انجام گرفته، و جامعة آماری آ ن مدیران ارشد فرهنگی و خبرگان آموزش عالی است. دادههای تحقیق پس از استخراج مدل تحقیق در خصوص شایستگیهای مدیران فرهنگی دانشگاههای کشور از مبانی نظری و نیز برنامه راهبردی معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شدند. یافتهها : یافتههای تحقیق نشانگر این است که قابلیت مبتنی بر برنامه راهبردی و شایستگیهای مبتنی بر نظر خبرگان، نزدیکی زیادی با یکدیگر دارند.نتیجه گیری: شایستگیهای محوری را از هر دو مسیر پژوهش میتوان در هفت مقوله اصلی: خویشتنشناسی، هوشیاری، کارآفرینی فرهنگی، ارتباطات، مدیریت اجرایی، رهبری و ارزشهای اسلامی حول مقوله دانشگاه تمدنساز مدنظر معاونت فرهنگی وزارت علوم خلاصه و تلفیق نمود.
Machine summary:
بر این اساس، سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که «شایستگیهای محوری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ایران اسلامی چیست؟» در نوشتار حاضر، ضمن مروری کوتاه بر مبانی نظری و الگوهای شایستگی مدیران، الگوی مختار پژوهش معرفی گشته و بر اساس آن طبق یک مطالعه موردی در میان مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها در سال 1389، شایستگیهای محوری ایشان مورد شناسایی و طبقهبندی قرار گرفته است.
نمایش تصویری مدل شایستگیهای مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بر اساس سند راهبردی مورد بحث، در شکل3 نمایش داده شده است.
بنابراین، این دو شایستگی در یکدیگر ادغام شدهاند و با توجه به تاکیدی که مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بر تیمسازی دارند، تیمسازی به عنوان سطوح بالای امتیاز کار تیمی در نظر گرفته شده است.
خلاصه نظر مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در مورد انتخاب شایستگیهای مهم این حوزه در جدول 4 آمده است.
جدول 5 نظر مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را در مورد این مجموعه از شایستگیها نشان میدهد.
با توجه به نتایج بررسیهای صورت گرفته در مرحله اول پژوهش، تدوین مدل شایستگیهای مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و لحاظ کردن جهتگیریهای راهبردی آنها و انجام اصلاحات لازم در فهرست شایستگیهای مورد نیاز ایشان، در این بخش تلاش خواهد شد تا به عنوان جمعبندی نتایج، ارتباط شایستگیهای مزبور را با خوشههای شایستگی بیان گردد.