Abstract:
خودتنظیمی تحصیلی یکی از موضوعات اساسی آموزش و پرورش است که به نظر می رسد با فراشناخت در رابطه باشد. بررسی این ارتباط از جنبه نظری و کاربردی دارای اهمیت است. پس هدف این مطالعه بررسی و تعیین نقش مولفه های فراشناختی در خود تنظیمی تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که 318 دانش آموز پسر پایه دوم دبیرستان از منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران، به روش نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شدند. آنان پرسشنامه های باورهای فراشناختی ولز و کارترایت – هاتون (2004)، حالت فراشناختی اونیل و عابدی (1996) و خود تنظیمی تحصیلی ریان و کانل (1989) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش رگرسیون چند متغیری گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که حالت فراشناختی با خودتنظیمی تحصیلی رابطه مثبت دارد. اما بین باورهای فراشناختی و خودتنظیمی تحصیلی رابطه منفی وجود دارد. به علاوه مولفه های برنامه ریزی، کنترل ناپذیری و نیاز به کنترل، 26 درصد از واریانس خود تنطیمی تحصیلی را پیش بینی می کنند. براساس مبانی نظری و نتایج این پژوهش، باورها و حالت فراشناختی با خود تنظیمی تحصیلی، به گونه متفاوت رابطه دارند. بنابراین، آموزش مولفه های فراشناختی می تواند در بهبود وافزایش خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان موثر باشد. البته به هنگام انتخاب و تدوین محتوی آموزشی، یافته های این پژوهش باید مدنظر قرارگیرد.
Academic self– regulation was one of the fundamental issues in Pedagogical and Educational system and it seemed that it had a relation to meta-cognition. This important educational issue has been studied from both theoretical and applied perspectives. The aim of this study was to determine the role of cognitive elements in academic self- regulation. In this correlation، three hundred and eighteen boys of second degree of high school in the 6th educational borough of Tehran by cluster sampling method were chosen. They were asked to fill in the following questionnaires: Wells & Cartwright – Hatton metacognitive beliefs questionnaire (2004)، O'nell & Abedi metacognitive State questionnaire (1996) and Ryan & Conell academic Self-Regulation questionnaire (1989). Multiple regression analysis and Pearsons correlation coefficiency were applied on the data. Statistical analyses presented a positive correlation between metacognitive state and academic self- regulation. On the other hand، there was a negative association between meta-cognitive believes and academic self- regulation. Furthermore، analyses showed that %26 variance of academic self- regulation can be predicted by three metacognitive components: planning، uncontrollability and the need to control. Based on the finding of this study، metacognitive beliefs and metacognitive state are both associated with academic self- regulation، but in a different way.Thus، acquiring para-cognitive elements can be influential in improving the academic self-regulation of students. None the less، it is required that the findings of this research be considered when the selection and setting of the educational context are done.
Machine summary:
"2. حالت فراشناختی با خودتنظیمی تحصیلی رابطه مثبت دارد و نیز پاسخ گفتن به این سؤال که مؤلفههای پیشبینیکننده خودتنظیمی تحصیلی کدامند؟از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش گامبهگام استفاده شد که نتایج به شرح زیر است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول فوق حاکی از این است که بین باورهای فراشناختی و خودتنظیمی تحصیلی رابطه منفی وجود دارد و ضریب همبستگی آنها(0/46-) در سطح 10/0<p معنادار است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول شماره 2 حاکی از این است که مؤلفههای باورهای فراشناختی با خودتنظیمی تحصیلی رابطه منفی دارند و رابطه آنها در سطح 10/0<p معنادار است.
نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون حاکی از این است که مؤلفههای فراشناختی «برنامهریزی،کنترلناپذیری افکار نگرانکننده،راهبردشناختی،خودبازبینی،نیاز به کنترل افکار،آگاهی فراشناختی،کفایت شناختی،خودهشیاری شناختی و باورهای مثبت درباره نگرانی»به ترتیب بالاترین همبستگی را با خود تنظیمی تحصیلی دارند.
بنابراین برای پاسخ گفتن به این سؤال که مؤلفههای فراشناختی پیشبینیکننده خودتنظیمی تحصیلی کدامند؟از تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش گامبه گام استفاده شد که نتایج به شرح زیر است.
484-774 ,02 ,weiveR ygolohcysp lanoitacudE ?esoprup eht tahW :gninrael detaluger-fles dna noitaluger-fles ,noitingocatem gniyfralC .
86-24 ,)1(02 ,scimedaca decnavda fo lanruoJ ,yduts ytidilav evitciderp A :egelloc gnirud sseccus cimedaca fo srotciderp ytiliba dna noitaluger-fleS .
18-56 ,)1(2 ,noitacudE yratnemelE fo lanruoJ cinortcelE lanoitanretnI ,nerdlihc loohcs yratnemele fo tnemeveihca gnitciderp ni noitatneiro laog dna seigetarts detaluger-fles fo elor ehT .
542 -432 ,98 ,hcraeseR lanoitacudEfo lanruoJ ehT,tnemssessa evitanretla rof laitnetoP :yrotnevni evitingocatem etats a fo ytidilav dna ytilibaileR .
gniledom lacitamehtam dna scitamehtam ni noitaluger-fles :ecnamrofrep evitingocatem eht ot noitnevretni nA ."