Abstract:
صرف نظر از سه جریان اصلی مذهبی تاثیرگذار در تحولات دوران ملّی شدن صنعت نفت. یعنی جریان اصلی
مرجعیت - آیتالله بروجردی - که حاشیهنشینی اختیار کردء. طیف سیاسی طرفداران آیتالله کاشانی که پیشگام مبارزه
شد و گروه فدائیان اسلام که به آرمان تشکیل حکومت اسلامی روی آورد؛ پس از کودتاء بر اثر بیطرفی نسبی جریان اوّل
و مصائب و صدماتی که به دو جریان دیگر وارد آمد، نوعی خلا در رفتار سیاسی نیروهای مذهبی ایجاد گردید. در شرایط
حاصل از این خاد نظام حاکم که با کودتای انگلیسی - امریکایی بیستوهشتم مرداد علیه دولت ملّی دکتر مصدق به
قدرت رسیده بودء در پی قلع و قمع نیروهای ملّیگرا و حزب توده, نسبت به نیروهای مذهبی با گرایش ملّیگرایی
حساسیت ویزژهای داشت. این نیروها از فردای کودتا در همکاری با عناصر ملّیگرا و یا بعضا به طور مستقل با ایفای نقش
قرارداد کنسرسیوم نفت. تغذیه فکری دانشجویان به خصوص انجمنهای اسلامی دانشجوییء روشنگری در محافل دینی
نظیر مسجد هدایت. تشکیل همایشی در خصوص نقش و جایگاه مرجعیت و ارائة پیشنهادهایی جهت چارهاندیشی
چگونگی و عملکرد مرجعیت. که در کتابی با عنوان بحثی دربارة مرجعیت و روحائیت به چاپ رسید و مواردی از این
قبیل، به فعالیت سیاسی پرداختند. در این مقالهء بخشی از فعالیت ایشان، از جمله متن اصلی اعلامیة معروف جمعی از
علماء رجال سیاسی و استادان دانشگاهی خطاب به مجلسین شورای ملّی و سناء در اعتراض به انعقاد قرارداد کنسرسیوم
نفت توسط دولت کودتا و پیگیریها و عواقب آنء در قالب ۱۵ سند عرصه میگردد.
After the 1953 Coup of Iran، the politics of the nationalist religious forces once known as the religious triangle of the nationalization of Iranian oil industry; i.e. Grand Ayatollah Boroujerdi who sought seclusion، pro-Ayatollah Kashani political forces who took up the gauntlet، and the Fada’iyan-e Islam group who set their sights on establishing an Islamic state، became divergent due to the relative neutrality of the first group and the pains suffered by the remaining two groups. After coming to power by the British and US-led coup against the nationalist government of Muhammad Mosaddeq، the ruling elite، thus، took the tough line against the nationalist forces، the Tudeh Party of Iran، and particularly those nationalist forces with religious inclinations. However، the said forces resumed their political activities the next day the coup ended and cooperated with other nationalist elements or participated independently in activities such as establishing the National Resistance Movement of Iran، convening meetings of the Wednesday Followers group، opposing the oil consortium، feeding the students with information in Islamic students societies، and holding a seminar on the role and the position of the Maraji (Muslim spiritual guides) whose proceedings appeared in A Discussion on Maraji and Clerics. The present article contains parts of these activities، including the famous statement of some senior clerics، statesmen and university professors to both the lower and the upper houses of the Majlis in opposition to the oil consortium and its consequences in 15 documents.