Abstract:
ﻋﻼﻣﻪ ﺷﻌﺮاﻧﯽ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺤﺪﺛﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ وﺳﻌﺖ اﻃﻼﻋﺎت ﺧﻮد در ﻋﻠﻮم ﻣﻌﻘﻮل و ﻣﻨﻘﻮل، ﺑﻪﺷﺮح و ﻓﻬﻢ ﺑﺴﯿﺎری از رواﯾﺎت ﻣﻮﺟﻮد در ﮐﺘﺐ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﭘﺮدة اﺑﻬﺎم از ﭼﻬﺮة آنﻫﺎ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘـﻪاﺳﺖ. وی ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻓﻬﻢ درﺳﺖ رواﯾﺎت ﻣﻌﺼﻮﻣﺎن ﺑﻪ دو ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻓﻬﻢ ﺣﺪﯾﺚ، ﻓﻬﻢ ﻣﺘﻦ ﺣـﺪﯾﺚ وﻣﻘﺼﻮد اﺻﻠﯽ آن، در ذﯾﻞ ﺗﻌﻠﯿﻘﺎت ﺧﻮد ﺑﺮﮐﺘﺐ ﺣﺪﯾﺜﯽ، ﺑﻪوﯾﮋه ﮐﺘﺎب واﻓﯽ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﻋﻼﻣﻪ ﺑﻪﺟﻬﺖ آﮔﺎﻫﯽ از ﻣﺘﻦ ﺻﺤﯿﺢ ﺣﺪﯾﺚ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ و ﺗﺼﺤﯿﺢ ﻧﺴﺨﻪﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪد ﮐﺘﺐ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ، و دراﯾﻦ ﺑﺎره، از ﭘﺪﯾﺪة ﻧﻘﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎ در ﻧﺴﺨﻪﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻏﺎﻓﻞ ﻧﻤﺎﻧﺪه اﺳﺖ. ﻋﻼﻣﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻓﻬﻢ دﻗﯿﻖﻣﺘﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺑﺎ ﺷﺮح واژﮔﺎن ﺑﻪ ﮐﺎر رﻓﺘﻪ در ﺣﺪﯾﺚ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺤﻮة ﺗﺮﮐﯿﺐ آنﻫﺎ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ، ﺑﻪ ﻓﻬﻢ اوﻟﯿﻪﺣﺪﯾﺚ ﮐﻤﮏ ﮐﺮده اﺳﺖ، و ﻋﻼوه ﺑﺮ آن، ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ در ﻣﻔﺎد اﺣﺎدﯾﺚ ﺑﻪ ﺑﯿﺎن ﻣﻌﺎﻧﯽ اﺧﺒﺎر، ﻗﻮاﻋﺪ ادﺑـﯽ وﺑﻼﻏﯽ رواﯾﺎت ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﻧﮑﺎت ارزﺷﻤﻨﺪی در ﺟﻬﺖ ﻓﻬﻢ ﻣﻘﺼﻮد ﺣﺪﯾﺚ ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻪ، و ﺗﻤﺎم ﺗﻼش ﺧﻮدرا ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﺑﺮداﺷﺖﻫﺎی ﻧﺎدرﺳﺖ از اﺣﺎدﯾﺚ ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ و در ﻣﻮاردی ﺑﻪ ﺑﯿﺎن اﺣﺘﻤﺎلﻫﺎیﻣﺨﺘﻠﻒ ﺧﺒﺮ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﻋﻼﻣﻪ در ﻓﻬﻢ رواﯾﺎت، آن دﺳﺘﻪ ﻋﻠﻮﻣﯽ را ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻋﻘﻠﯽ ﺑﻪ ﻗﻄﻌﯿﺖ رﺳﯿﺪه و ﯾﺎ در ﻣﺘﻮن دﯾﻨﯽ ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
Machine summary:
". « )ﻫﻤﺎن، ج9، ص282( اﻣﺎ اﯾﻦ ﭘﺬﯾﺮش ﻋﻼﻣﻪ، ﻣﺎﻧﻊ از ﻣﻮﺷﮑﺎﻓﯽﻫﺎی او در ﻣﺘﻦ ﺣـﺪﯾﺚ و اﺳـﺘﻨﺎد ﺑـﻪ اﻟﻔـﺎظ و واژهﻫﺎی رﯾﺰ و درﺷﺖ ﻣﺘﻮن ﺣﺪﯾﺚ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ، ﺑﻠﮑﻪ وی ﺑﺎ ﻣﺮاﺟﻌـﻪ و ﺟﺴـﺖوﺟـﻮ در ﻧﺴﺨﻪﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوت و ﻧﻘﻞﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﻣﺤﺪﺛﺎن ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮده ﮐﻪ ﺑﺨﺸﯽ از آنﻫﺎ در ﮐﺘﺎب واﻓـﯽ ﻫﻮﯾﺪاﺳﺖ؛ ﺑﺮای ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﻋﻼﻣﻪ رواﯾﺘﯽ را ﮐﻪ در ﮐﺘﺎب واﻓﯽ از ﻣـﻦ ﻻﯾﺤﻀـﺮه اﻟﻔﻘﯿـﻪ ﻧﻘـﻞ 93 ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﻼشﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ و ﻋﻤﻠﯽ ﻋﻼﻣﻪ ﺷﻌﺮاﻧﯽ در ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺣﺪﯾﺚ 2 ﺷﺪه، ﻧﻘﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎ داﻧﺴﺘﻪ و ﺑﻪ ﺷﺮح آن ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ.
«)ﻣﺎزﻧﺪراﻧﯽ، ﺑﯽﺗﺎ، ج21، ص652( در ﺟﺎﯾﯽ دﯾﮕﺮ، ذﯾﻞ رواﯾﺎت ﺑﺎب ﻧﺠﻮم در ﮐﺘﺎب واﻓﯽ در اﯾﻦ ﺑﺎره ﺳﺆال راوی ﮐﻪ ﯾﺎد ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻧﺠﻮم ﺑﻪ دﯾﻦ ﻣﻦ ﺿﺮر ﻣﯽرﺳﺎﻧﺪ و اﻣﺎم در ﺟﻮاب ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: »ﻟﯿﺲ ﮐﻤﺎ ﺗﻘﻮﻟﻮن، ﻻ ﯾﻀﺮ ﺑﺪﯾﻨﮏ« ﭼﻨﯿﻦ ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ: »ﻋﻠﻤﺎی ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺪﻟﻮل اﯾﻦ ﺧﺒﺮ ﻓﺘﻮا دادهاﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻠﻢ ﻧﺠﻮم ﭼﻪ در ﺣﺴﺎب و ﭼﻪ در اﺣﮑﺎم ﺟﺎﯾﺰ اﺳﺖ؛ اﮔﺮﭼـﻪ ﺻـﺤﺖ آﻧﭽـﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺣﮑﺎم آن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﺛﺎﺑﺖ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ، وﻟﯽ آﻧﭽﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺣﺴﺎب اﺳـﺖ ﺑـﺎ 25 دو ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺣﺪﯾﺚﭘﮋوﻫﯽ، ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎره ﻧﻬﻢ، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 وﺟﻮد اﺷﺘﺒﺎه در ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت، ﺣﻖ اﺳﺖ، و آﻧﭽﻪ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺳﻌﺪ و ﻧﺤﺲ و اﺣﮑﺎم اﺳـﺖ، دﻟﯿﻞ ﺑﺮ ﺻﺤﺖ آن ﻧﯿﺴﺖ."