Skip to main content
فهرست مقالات

کارنامه سینمایی یک شاعر (فروغ فرخزاد و سینما، غلام حیدری)

معرف:

(6 صفحه - از 36 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : فروغ فرخزاد ، فیلم ، فروغ ، فروغ فرخزاد و سینما ، جذامی ، شاعر ، کتاب فروغ فرخزاد و سینما ، خانه سیاه ، شعر ، غلام حیدری

خلاصه ماشینی:

"موحد هدف مقالهء خود را بررسی رفتار فروغ فرخزاد با تصاویر در شعر و فیلم مستند خانه سیاه است می‌داند. وی با اصالت بخشیدن به نظریهء مونتاژ در سینما، بدون بهره‌گیری از نظریات نظریه‌پردازانی چون‌ آیزنشتین،کوله شف و بلابالاش در زمینه مونتاژ،موفق‌ می‌شود قانونمندی ترکیب تصاویر در شعرهای فروغ و نظام آرایش خطی آن‌ها را کشف کند و به دنبال آن به‌ جستجوی این رابطه و نظام آرایش خطی میان تصاویر فیلم خانه سیاه است برسد. وی دومین اشکال تدوین فیلم را بیگانه بودن‌ کارگردان با اصول تدوام سینمایی در این‌جا کدام نوع‌ تدوام است:تداوم داستانی یا تدوام فیزیکی؟اگر منظور تدوام داستانی است که اصلا داستانی در کار نیست و اگر منظور تداوم فیزیکی یا تصویری است که برای ایجاد نرمش بصری در فیلمی انجام می‌گیرد،چنین تدوینی با ساختار خانه سیاه است و هدف سازنده آن همخوانی‌ ندارد و همان‌گونه که ضیاء موحد در مقاله‌اش نوشته‌ است. شریفی در بخش اول مقاله خود به‌ ستایش از عملکرد«سازمان فیلم گلستان»و کارنامه‌ هنری ابراهیم گلستان می‌پردازد و جایگاه او را در سینما و ادبیات ایران آن‌قدر مهم می‌شمارد که عنوان«مکتب‌ گلستان»را برای معرفی و شناسایی نوع نگاه او در سینما و ادبیات پیشنهاد می‌کند و خانه سیاه است را نمونه‌ای‌ برجسته از کوشش‌های به ثمر رسیده این مکتب‌ می‌داند. »عقیقی در پاسخ به پرسش«چه‌ چیز شاعره گناه را در دورهء اوج زبان شاعرانه‌اش به‌ جذام‌خانه کشانده است؟»که در آغاز مقاله‌اش آن را مطرح کرده است می‌نویسد:«ساختن فیلم سفارشی؟به‌ نظر نمی‌رسد که بیماری جذام محمل مناسبی برای‌ ساختن فیلم سفارشی باشد،چون اگر قصد فقط همین‌ بوده است،عرصه‌هایی به مراتب کم دردسرتر و کم خطرتر و قطعا زیباتر وجود داشته است تا فیلمساز بتواند سفارش خود را به انجام برساند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.