Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و معرفی: ورزش و متابولیسم

نویسنده:

(3 صفحه - از 32 تا 34)

کلید واژه های ماشینی : ورزش ، اسیدهای چرب آزاد ، اسید لاکتیک ، کبدی ، اسیدهای آمینه ، متابولیک ، ATP ، ورزش و متابولیسم ، عضلهء اسکلتی ، خستگی

خلاصه ماشینی:

"مطالعات گوناگون نشان داده‌اند بخصوص در سنین 50 تا 70 سالگی میزان مرگ و میر در کسانی‌ که بیشترین آمادگی را دارند 3 برابر کمتر از مرگ و میر افرادی است که حداقل آمادگی بدنی را دارند،سوالی که مطرح می‌باشد این است که چرا آمادگی بدنی( Body Fitness )عمر را طولانی‌ می‌کند؟دو مورد از واضحترین دلایل عبارتند از:اولا آمادگی بدنی و کنترل وزن تا حدود زیادی از بیماری‌ قلبی عروقی می‌کاهد،زیرا فشار خون در سطح نسبتا پایین‌تری حفظ می‌شود و کلسترول و LDL خون‌ کاهش و HDL افزایش می‌یابد که تمام این تغییرات‌ با کمک هم باعث کاهش تعداد حملات قلبی و سکته‌های مغزی می‌شوند. فصل اول با عنوان«متابولیسم غیر هوازی در جریان ورزش خیلی شدید»به بررسی مطالبی از قبیل منابع تامین ATP غیر هوازی در عضلهء اسکلتی به هنگام فالیت‌های شدید و روش‌ اندازه‌گیری ATP تولید شده،روشهای برآورد مقادیر ATP تولید شده به روش غیر هوازی در جریان‌ ورزشهای خیلی شدید،تعیین ظرفیت عضلهء اسکلتی‌ برای تولید ATP در شرایط غیر هوازی،متابولیسم‌ غیر هوازی تارهای نوع و نوع عضلهء اسکلتی‌ انسان به هنگام ورزش خیلی شدید،بررسی آثار تمرینهای سرعتی بر ظرفیت غیر هوازی، اندازه‌گیری محتوای فسفوکراتین عضله در هنگام‌ استراحت،اهمیت بازسازی ذخایر فسفوکراتین در دوره‌های استراحتی بین‌[تکرارهای‌]ورزشی شدید، بررسی تأمین انرژی غیر هوازی بوسیلهء روند گلیکوژنولیز/گلیکولیز و معرفی کلید تنظیمی یا آنزیم محدود کنندهء فعالیت این مسیر پرداخته است. فصل ششم کتاب حاضر با عنوان«سازگاریهای‌ متابولیک با تمرین استقامتی»به بررسی‌ متابولیسم مواد در جریان ورزش پرداخته و در برگیرندهء عناوین زیر می‌باشد:بررسی تفاوت‌های گونه‌های‌ حیوانی و انسانی در جریان ورزشهای استقامت، ارزیابی مطالعات مقطعی در برابر بررسی‌های دانه‌دار (طولی)،اثر تمرین ورزشی بر جنبه‌های متعدد متابولیسم سوبسترا،افزایش مصرف اسیدهای چرب‌ آزاد پلاسمایی و تری گلیسیریدهای درون غضلهء اسکلتی و مصرف اسیدهای آمینه،بررسی ساز و کارهای اثرگذار تمرین بر متابولیسم ورزشی."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.