چکیده:
فواد زکریا، از فیلسوفان معاصر عرب، در آثار خود با نگاهی علمی و فیلسوفانه مشکلات و چالش های فکری و سیاسی جهان اسلام را مورد توجه قرار می دهد. مطلوب زکریا در این زمینه کاستن از حضور دین در حوزه سیاست است، اما چون ایده عملی ندارد سعی می کند به ارایه یک قرائت پویا، عقلانی و روزآمد از اسلام روی آورد تا با تکیه بر سنت ها ـ نه عمل مستقیم به آنهاـ بتواند راهکارهای امروزی ارایه دهد و انعطاف پذیری و تعامل با دنیا را جایگزین تندروی و خشونت سازد. زکریا در دیدگاه های خود توجه به واقعیت های جوامع اسلامی و نظام بین الملل را بیش از مباحث اعتقادی و ایدئولوژیک مورد توجه قرار می دهد.
Fouad Zakariyya، an Arab contemporary philosopher، pays attention to the existing intellectual and political problems and challenges faced by the Muslim World from a scientific and philosophical perspective. Zakariyya’s ideal is to reduce the presence of religion in the political realm، but since he regards it as unlikely to occur، he tries to present a dynamic، rational and updated narrative of Islam. In this way، he seeks، by relying on traditions –not acting directly accordingly- to offer updated solutions، replacing extremism and violence with flexibility and interaction with the world. In his outlooks، Zakariyya pays further attention to the realities of Muslim societies and the international system rather than to doctrinal and ideological discussions.
خلاصه ماشینی:
"آیا صحیح است که به امور شکلی و ظاهری دین توجه کافی مبذول داریم اما مشکلات اساسی جهان اسلام را به حال خود رها کنیم؟فؤاد زکریا از اندیشمندان دینی دعوت میکند که توازن بین ابعاد مختلف زندگی بشر را تحقق بخشند و نگاهی همهجانبه نسبت به انسان داشته باشند و در تربیت افراد تنها به ظواهر و امور شکلی دین بسنده نکنند،بلکه مثلا علاوه بر تأکید بر حجاب زنان به ریشهکن نمودن مفاسد اقتصادی بپردازند؛چرا که حجاب در سایه فقر و فلاکت ثمرهای نخواهد داشت.
43 به نظر فؤاد زکریا پارهای آرای دینی به چشم میخورد که صرفا به علت اشتباه و خطا در نحوه تفسیر دین یا به دلیل غرضورزی کاملا خارج از مفهوم واقعی دین تفسیر شده است،اما با این وجود صاحبان آن آرا مدعی نمایندگان واقعی خود از جانب دیناند و این امر ناشی از عامل مهمی است که موجب شده بسیاری از بنیانگذاران و بانیان جنبشها و حرکتهای فکری دینی، بین منبع الهی یا نصوص دینی و شخصی خودشان نوعی خلط و آمیختگی ایجاد نمایند به گونهای که آرای خود را در حوزه دین،دینی میدانند و درنتیجه به آن جنبه قداست الهی میبخشند و از جوانان انتظار دارند که به همان اندازه که مطیع و فرمانبردار و تعالیم مسلم و اصیل دین هستند و آنها را مقدس میشمارند برای دیدگاهها و استنتاجات آنان نیز چنین قداستی قایل شوند و اطاعت نمایند و تا آنجا پیش میروند که خود را امیر و راهبر جماعتهای مسلمین تلقی میکنند و خواهان انقیاد بیچون و چرای مردم میشوند."