چکیده:
اهداف: پیشرفت چشمگیر علم و تحولات گسترده در حوزه فناوری های مدرن سبب شده است که توان علمی به یکی از ابزارهای قدرت تبدیل شود. بر همین اساس دولت ها در تلاشند تا نظام آموزش عالی خود را به گونه ای ارتقا بخشند که بر مبنای عملکرد آن جایگاهشان را بهبود دهند. در این مقاله یک مدل جامع در زمینه رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ارائه می شود از این رو محیطی رقابتی در میان این مراکز ایجاد می کند که کمک به بهبود سطح علمی آن ها می کند. متدولوژی: در این مقاله از منابع ادبیاتی بهره گرفته شده و یک بررسی جامع انجام شده است. براساس آن 28 عامل موثر در ارزیابی دانشگاه ها استخراج شده است. این معیارها که با سیستم آموزش عالی در ایران سازگار هستند توسط متخصصان بررسی شده و در نهایت مدلی یکپارچه ایجاد شده است. نتایج: این مقاله مدلی جامع برای ارزیابی دانشگاهی ارائه می کند. کاربرد این مدل در مراکزآموزش عالی منجر به یکپارچگی عملکرد این مراکز می شود و رقابت میان این مراکز و در نهایت توان علمی آن ها را افزایش می دهد.
خلاصه ماشینی:
تحلیل عاملی شاخص های مؤثر در نظام جامع ارزیابی عملکرد آموزش عالی کشور ∗3 مصطفی جعفری ١، سیامک نوری ٢، داود طالبی ١- استادیار، دانشگاه علم وصنعت ، تهران، ایران ٢- دانشیار،دانشگاه علم و صنعت ، تهران، ایران ٣- دانشجوی دکترای مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ، تهران، ایران دریافت : ٨٩/٨/٢٢ پذیرش: ٨٩/١١/٢٩ چکیده اهداف: پیشرفت چشمگیر علم و تحولات گسترده در حوزة فناوریهای مدرن سبب شده است که توان علمی به یکی از ابزارهای قدرت تبدیل شود.
برخورداری از یک نظام جامع و یکپارچه برای ارزیابی عملکرد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تعیین عوامل و شاخص هایی که باید مبنای سنجش عملکرد آنها قرار گیرد، یکی از مؤثرترین راههای تقویت کنندة نظام آموزشی کشورها که می توان با توجه به عوامل و شاخص های مذکور آنها را رتبه بندی کرد.
گام دوم: در گام دوم، برای تعیین عواملی که برای ارزیابی عملکرد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در کشور ایران می توانند مورد استفاده قرار بگیرند و با نظام آموزشی ما سازگارترند، پرسشنامه شمارة یک طراحی و به خبرگان این حوزه ارائه شد و از افراد پاسخگو خواسته شد تا نظر خود را در مورد اهمیت هر یک از عوامل پیشنهادی در ارزیابی عملکرد دانشگاهی با عدد ١ تا ١٠٠ مشخص کنند.
Massimo, ;a global of university ranking and league tables, higher education in Europe;, vol.
;Webometric Ranking of World Universities:Introduction , Methodology,and Future Developments;, Routledge ,higher education in Europe ,Vol. 33,No. 2.